Nieuwe serie in HC: De creatieve mens

ORANJEWOUD

 Creatief zijn in wat je doet. Museum Belvédère doet dat met kunst, in het samenstellen en inrichten van tentoonstellingen.

Het Museumcafé gaat mee op die golven van creativiteit. Het paar Jacqueline Wassenaar en René van der Meulen brengt de vindingrijkheid in. Met een lunchkaart waarop gerechten zijn vernoemd naar kunstenaars uit de collectie van Belvédère. “Verbindingen leggen met kunstwerken en onze gerechten”, zegt Jacqueline. “Aansluiten bij wat er getoond wordt. ‘Met koninklijke instemming’ hadden we oranje getinte spijzen. De verzameling Van Toledo is heel divers en vormt daarom een creatieve uitdaging. Het voelt als thuiskomen, ‘goed gekozen’ loopt over in de museumcollectie, dus hebben we gerechten die herkenbaar zijn. Daar omheen komen alle smaken bij elkaar en vallen de kleuren mooi samen. Met de tentoonstelling van Sjoerd de Vries denken we aan gerookte paling.” René: “Veel dingen maken we zelf en daar geven we een persoonlijke tint aan. De taart bij de koffie, brownies en muffins, maar ook mooi opgemaakte salades en fraai belegde broodjes. Als ondernemer moet je creatief zijn in het binnen halen van mensen. Ze komen in eerste instantie voor een bezoek aan het museum, maar willen daarnaast hier ook iets consumeren. Het nuttige met het aangename combineren, zeg maar.” Op eigen initiatief en in samenspraak met het museum zijn er fiets- en wandelarrangementen in de bosrijke omgeving uitgezet. Met een goed gevulde picknickrugzak kan de sportieve kunst- en natuurliefhebber daarmee op weg. Tijdens een ontmoeting van landschap, architectuur en historie smullen van de inhoud van de fryske, franse of luxe rugzak, vervolgens het museum bezoeken en een kop koffie of thee in het café op de koop toe. Jacqueline en René verstaan de kunst van het genieten. “We hebben respect voor de omgeving”, vertelt Jacqueline. “Het vraagt om een bewust omgaan met wat wij te bieden hebben. Daarom betrekken we de meeste producten van lokale ondernemers. Ook letten we erop dat het biologisch is. Dit wordt door ons publiek gewaardeerd, het beïnvloedt de keuze of ze wel of niet dat broodje nemen. Ik vind ook dat er een mooi verhaal achter een product moet zitten. Zo wordt onze frisdranklijn gemaakt door mensen met een beperking die in de maatschappij lastig aan een baan kunnen komen.” Het café wil zich onderscheiden, zoals het museum  zich ook onderscheidt. Een mooi verhaal in de kunst en een mooi verhaal in de horeca. Hadden ze voorheen niet veel met kunst, René en Jacqueline zijn het meer en meer gaan waarderen. Iedere dag lopen ze langs de kunstwerken en begint de kunst steeds beter te spreken. Zo voelt Jacqueline zich heel prettig bij Jan Mankes. In de hectiek van het café vinden ze de rust in het werk van Willem van Althuis. Jurjen K. van der Hoek          

Auteur

Harry de Jong