“Samen succes maken van ’n Gouden Plak”

HEERENVEEN

 ‘De uitdaging’ is een nieuwe serie in de Heerenveense Courant. Aan het woord hotelier Tjitte de Wolff, die zich inzet voor regiopromotie Heerenveen.

Als jongetje van twaalf hielp hij in het dorpscafé van zijn ouders met glazen spoelen en hield hij tijdens biljartpartijen de scores bij. Vier decennia later is Tjitte de Wolff directeur van het viersterren hotel Golden Tulip Tjaarda in Oranjewoud. De Wolff is een geboren gastheer. Hij verwelkomt gasten graag in zijn hotel en restaurant, maar stelt ook als doel om meer mensen naar Heerenveen te laten komen. Dat doet hij met Heerenveen  ’n Gouden Plak, waar het voormalig VVV Heerenveen in is opgegaan. Tjitte de Wolff (52) staat al bijna achttien jaar aan het roer van Tjaarda, viersterrenhotel binnen de Golden Tulip-keten. “Tjaarda kan zich meten met hotels als het Krasnapolsky in Amsterdam en het Kurhaus in Scheveningen”, stelt De Wolff. Die stelling komt niet uit de lucht vallen; De Wolff schopte het tot banket manager in het Kurhaus en was jarenlang adjunct directeur van het Amsterdamse tophotel.  “Het wordt tijd dat ook mensen van buiten Friesland Tjaarda in één zin kunnen noemen met deze hotels.” Om Tjaarda beter op de kaart te zetten, ondergaat het complex de komende tijd een metamorfose. 24 van de zeventig kamers zijn al onder handen genomen en hebben een frisse uitstraling gekregen. “In de ontvangsthal plaatsen we heerlijke banken en stoelen, waar gasten kunnen loungen. Het Grand Café  krijgt een open keuken en een warm, modern en chique grandcafé-gevoel. Je kunt er heerlijk eten, maar ook terecht voor een drankje in een eigentijdse setting.” Niet alleen met het hotel staat De Wolff voor een uitdaging. De hotelier zet zich namelijk met hart en ziel in voor de regiopromotie van Heerenveen. “Heerenveen staat bekend als sportstad, maar we hebben zó veel meer te bieden”, aldus De Wolff enthousiast. “Kijk naar de bedrijvigheid van de plaats: transportbedrijven, fietsproducenten en zuivelbedrijven. We zijn dus ook transport-, fiets- en zuivelstad!” Om Heerenveen voor toeristen te promoten als ‘the place to be’, is Vereniging  Heerenveen ’n Gouden Plak opgericht. “Met ’n Gouden Plak willen we de diversiteit van Heerenveen tonen. Samen met Sportstad, Thialf, Sc Heerenveen, de ondernemersclubs en winkeliersverenigingen. Iedere ondernemer mag gebruik maken van de promotiemiddelen die wij ter beschikking stellen.” Daar worden de omringende dorpen ook bij betrokken. “Want als het regent in Heerenveen, dan drupt het ook in de plaatsen eromheen”, is de gedachte. Verder kijkt  ’n Gouden Plak uit naar 2018, wanneer Leeuwarden de Culturele Hoofdstad van Europa is. “Daar haken wij op in door met Museum Belvédère doorlopend activiteiten te organiseren”, licht De Wolff een tipje van de sluier. “Zo komt er een openluchtfestival met klassieke muziek, dat toegankelijk wordt voor iedereen. Geen strakke pakken, maar een gezellig muzikaal event omringd door eettentjes. Ook Tjaarda doet daar aan mee, met serenades op hotelkamers en een Music Café late night concert in het Grand Café.” De Wolff is een hartelijke man, die ondanks zijn volle agenda rust uitstraalt. “Het is mijn passie om het mensen naar de zin te maken”, geeft de hotelier te kennen. “Ik moet mensen om me heen hebben, contacten leggen. Zakelijk, maar zeker ook persoonlijk. Tjaarda is daarom mijn lust en mijn leven, maar ook bij ’n Gouden Plak ben ik in mijn element.” Wat maakt een ondernemer, een goede ondernemer? De Wolff: “Ondernemerschap begint met passie, met affiniteit die je ergens voor hebt. Dat kan een product zijn, maar ook een dienst. Vervolgens is het zaak ervoor te zorgen dat je iets bereikt met die passie. Nooit alleen, want om iets gedaan te krijgen, zul je altijd anderen nodig hebben. Zo is het ook met ’n Gouden Plak: om van Heerenveen een interessante plaats te maken, zullen alle ondernemers samen moeten werken.”   Tekst en foto: Clara Bloemhof

Auteur

Harry de Jong