De uitdaging: financieel ondernemer Jan van Zanden

Heerenveen

In de rubriek De uitdaging is ditmaal het woord aan financieel ondernemer Jan van Zanden.

Als vennoot van Priore houdt Jan van Zanden zich bezig met accountancy, herstructurereningen en bedrijfseconomische analyses. Naar eigen zeggen heeft Van Zanden “de baan van zijn leven”. Hij geeft zelfs colleges op scholen om studenten enthousiast te maken voor het vak. Met name dames zijn van harte welkom in dit mannenwereldje. Ook op sportief gebied zet hij zich in voor vrouwen, en wel voor het behoud van het vrouwenvoetbal in Heerenveen. Jan van Zanden (58) runt samen met vier vennoten Priore, accountants en belastingsadviseurs in Heerenveen. Te herkennen aan de neonblauwe letters die je vanaf de A7 tegemoet schijnen. Dit jaarviert het bureau het vijftienjarig bestaan. De vijf heren begonnen met een pand, wat laptops, tafels en stoelen. Inmiddels werken er 35 mensen, verdeeld over de vestigingen Heerenveen en Workum. Naast vennoot is Van Zanden voorzitter van de Commerciële Club Zuid-Friesland (CCZF) én algemeen bestuurslid namens de bedrijven binnen Wetterskip Fryslân. “De CCZF is een echte netwerkclub”, geeft de voorzitter te kennen. “Ons doel is om ondernemers met elkaar te verbinden. Het credo daarbij is diversiteit. Je kunt wel een club accountants bijelkaar neerzetten, maar zelf vind ik dat een gesprek met een bakker of medisch specialist je tot andere inzichten kan leiden. De voorwaarde voor lidmaatschap is dat je er komt om je kennis te delen. Netwerken is namelijk niet een kwestie van alleen maar halen; je moet ook iets in kunnen brengen.” Op sportief vlak zet de ondernemer zich ook in. Toen 3,5 jaar geleden besloten werd het vrouwenelftal niet meer onderdeel te laten zijn van Sportclub Heerenveen, richtte een aantal spelersvaders een stichting op ter behoud van het vrouwenvoetbal. Van Zanden is hiervan vice-voorzitter. “Samen hebben we de mouwen opgestroopt en met vallen en opstaan is het ons gelukt de club te behouden. Dat is echt kicken. Het doel is om het vrouwenvoetbal weer terug te brengen binnen SC Heerenveen. Dat is voor mij niet meer dan logisch: het vrouwenvoetbal is de snelst groeiende sport ter wereld. In Nederland alleen al voetballen er zo’n 150.000 dames. En we hebben hier een paar talenten tussenzitten! Verder is het inmiddels financieel op de rit en kunnen we een sluitende begroting presenteren. In plaats van een groep uit te sluiten, zou de Sportclub verbindingen moeten zoeken. Wij vinden dat het vrouwenvoetbal erbij hoort en zien juist in het totaalplaatje de commerciële kansen. Die gesprekken blijven we voeren met SC Heerenveen.” Van Zanden kent een drukke agenda met zijn posities in verschillende besturen. Sport biedt voor hem de uitlaatklep. Zo fietst hij lange afstanden. In de regio, maar ook op vakantie naar Italië en Frankrijk gaat steevast zijn racefiets mee. Ook heeft hij meegedaan aan de actie ‘Fiets voor een huis’, een tour door de Franse Gallibier, voor een stichting die zich inzet voor minderbedeelden in Bangladesh. “Ik heb afgelopen jaar ruim 4.500 kilometer afgelegd”, zegt de wielrenfanaat. Hij laat zich graag uitdagen. “Op 14 februari hoop ik de winterelfstedentocht weer te mogen fietsen. Vorig jaar was de eerste editie van dit evenement. Loeikoud, was dat.” Naast fietsen doet Van Zanden ook nog aan tennis en schaatst hij ’s winters wekelijks een rondje in Thialf. “Sporten creëert de balans in mijn drukke leven. Bovendien ontmoet je op de ijsbaan heel andere mensen dan tijdens werkuren. Dat vind ik geweldig.”De zakelijke uitdaging voor dit jaar is voor Van Zanden het verder digitaliseren van het bedrijf. “We nemen afscheid van een aantal printers. Dat doen we ook met het oog op de actualiteit: iedereen zal zich moeten inzetten om de doelen van de klimaattop na te streven. Dus ook wij kijken naar de energierekening.” Welke eigenschappen liggen volgens deze ondernemer aan de basis van een succesvol bedrijf? “Wees altijd zelfkritisch”, adviseert Van Zanden. “Natuurlijk begint elke ondernemer vol enthousiasme. Maar zodra je weer met je voetjes op de aarde staat, is het belangrijk om te kijken welke opdrachten je aankunt. Je bent een goede ondernemer wanneer je weet wat je kunt, maar ook wat je níet kunt. De beste ondernemers kennen hun krachten én zwaktes. Voor de ontbrekende kwaliteiten heb je altijd support nodig van collega’s en partners.” Tekst en foto: Clara Bloemhof

Auteur

Harry de Jong