Recensie: Simon & Garfunkel Revival Band bewijst klasse

HEERENVEEN

Het repertoire van Simon & Garfunkel is onverslijtbaar. Dat werd zaterdagavond in een vrijwel uitverkocht Posthuistheater in Heerenveen eens te meer onderstreept.

De uit Duitsland afkomstige Simon & Garfunkel Revival Band kreeg hier het publiek zonder moeite  op de stoelen. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Dat enthousiasme was terecht, want  Michael Frank en Guido Reuter brachten met grote passie een origineel eerbetoon aan hun Grote Helden. Ze werden daarbij geassisteerd door een bij vlagen wild freakende band, waarbij zowel de drummer, bassist en gitarist uitgebreid de ruimte kregen om hun kunnen te demonstreren. Uiteraard kwamen klassieke hits als The Boxer, The Sound of Silence, Mrs. Robinson en Cecilia voorbij, maar dan wel in een eigen interpretatie van de Duitsers. Zo bestond het intro van Cecelia uit een calypso versie die pas minuten later overging in een meer natuurgetrouwe weergave van het origineel. Michael Frank had het in de Heerenveense Courant al eerder geroepen: ,, Wij veranderen als muzikanten en de liedjes veranderen mee. Daarom wil ik ons ook geen coverband noemen. Dat is veel te beperkt voor wat wij doen.’’ En hij bewees in Heerenveen zijn gelijk: Vooral de intro’s van veel nummers hadden een complete metamorfose ondergaan. Met als gevolg dat ze fris en aanstekelijk klonken. De groep nam in Het Posthuis trouwens ook nummers uit de latere solocarrière van Paul Simon onder de loep. Zo werden de albums Graceland en Rhythm Of The Saints uitgebreid belicht. Guido Reuter onderscheidde zich verder van zijn Grote Voorbeeld Art Garfunkel door af en toe ook fluit en viool voor zijn rekening te nemen. Al met al genoeg ingrediënten om de klassieke hits van de legendarische Simon & Garfunkel weer actueel en avontuurlijk te maken. De staande ovatie was dan ook dik verdiend. Harry de Jong