De Creatieve Mens: een plaatje bij een praatje

Heerenveen

“Die korte tijd, de sluitertijd, dat is een magisch moment.” Scheepsbouwkundig ingenieur Jim Post voelt zich geen fotograaf, maar beleeft wel veel plezier aan het fotograferen. Als journalistiek techneut, en met een bijzondere passie voor de watersport, schrijft hij achtergrondverhalen en toeristische artikelen voor de Waterkampioen.

“Je kunt er veel van jezelf in kwijt, hoewel ik meest aan technische onderzoeksjournalistiek doe en bijvoorbeeld uitleg hoe processen werken. Toch is het tussen de regels door wel autobiografisch wat je doet. Het is meer dan broodwinning alleen. En dat is met fotograferen hetzelfde.” In de fotografie is Post gerold, net als in de journalistiek eigenlijk. Hij beschrijft minder bekende landstreken. Wijst mensen op opmerkelijke zaken in die omgeving. Voert de reis door Nederland, dan gaat er een fotograaf van het blad mee, maar vertoeft hij drie weken in bijvoorbeeld Denemarken voor een reisverslag, dan neemt Post zelf de camera ter hand. Jim Post wil de lezers inspireren door zijn verwondering voor Zweden en Denemarken te delen. Hij weet dan ook precies welke plaatjes hij bij zijn verhaal wil hebben. De vertaalslag naar de beroepsfotograaf kan volgens hem een verzwakking zijn. Als amateurfotograaf probeert Jim zijn gebrek aan kennis te compenseren door het dan zelf te doen. “Die landen beleef ik zeer intensief, omdat ik als fotograaf aandachtig naar de omgeving kijk. Ik bereid me grondig voor, heb geduld en ga wel wat verder dan de toerist die hier en daar een plaatje schiet. Het mooie aan fotograferen vind ik dat je in een fractie van een seconde een heleboel emotie kunt stoppen. Later is er dan die herinnering aan dat ene moment, alle emotie komt er dan weer uit.” Het digitale tijdperk is voor Post ideaal, want hij kan veel platen schieten die achteraf met de computer nog te bewerken zijn. Door veel doen, komt hij er achter dat in de fotografie alles staat en valt met het licht en de relatie tot het onderwerp. “Ik ben geen professionele fotograaf, maar kom wel met bruikbaar beeld thuis. Ik ben verslingerd aan Scandinavië. Het licht, de dorpen en het platteland, het leent zich voor perfecte plaatjes. Vooraf weet ik niet welke instellingen ik ga gebruiken, maar ik experimenteer er wel mee. Alleen de standaardinstellingen, dat is al gauw saai. Met de telelens ervoor pak ik iemand die ik mijn aanwezigheid niet opdring. Dan is de foto vele malen meer spontaan, dan wanneer diegene mij als te dichtbij ervaart. De emotie gaat voor de techniek. Zo is bijvoorbeeld een mobiele telefoon handig voor het snelle moment, hoewel je met de spiegelreflexcamera veel betere foto’s kunt maken.” Het hangt van de situatie af hoe de instelling is, dat leer je niet uit een handleiding. “Is er snel een moment vast te leggen, dan vergeet je alles wat op papier staat. Voor een gebouw neem ik de tijd. Schuift er een wolk voor de zon dan moet ik snel zijn, anders ben ik te laat. Techniek is belangrijk, maar gevoel voor compositie is onmisbaar. Dat maakt een foto tot een onderscheidende plaat.” Bent u creatief en wilt u mee in deze rubriek? Of kent u een persoon die daarmee wel in de krant mag? Creatief in de meest brede betekenis: van kunstschilder tot beeldbouwer en van dichter tot muzikant, van klusjesman tot tekenaar en van praatjesmaker tot plaatjesmaker. Geef naam en adres door via info@jurjenkvanderhoek.nl Jurjen K. van der Hoek

Auteur

Redactie