Recensie: Een addertje onder het gras van Anne Feddema

Heerenveen

Expositie “eden en daarbuiten”, werk van Anne Feddema bij Melklokaal voor hedendaagse kunst in Friesland, Heremaweg 20-1 in Heerenveen. Tot 14 maart.

Anne Feddema duikt voor zijn nieuwe schilderwerk in het hoge gras achter zijn huis. Het groen is lang niet gemaaid en herbergt een keur van leven. In dit paradijs bemerkt de kunstenaar flora en fauna, vormen en kleuren, leven en laten leven. Zet dezedynamische schoonheid om in expressief stralende platen. Feddema is geen bioloog, hij determineert de planten in zijn tuin niet en noemt ze nergens bij name. De juiste weergave van de begroeiing van zijn hof doet er niet toe, wel belangrijk is het gevoel dat hij bij het onderwerp heeft. In de verscheidenheid van het terrein dient zich altijd wel ergens een vondst aan, een detail dat anders onopgemerkt was gebleven. Feddema ontdekt zijn bezit, bespeurt er de pareltjes in. In zichtbaarheid en emotie is het werk gelaagd. Tastbare lagen schuiven als transparante vliezen over elkaar, zodat er een landschap ontstaat waarin het gevoel welig tiert. Het terrein belandt erdoor van de werkelijkheid zo in de abstracte weergave. Maar telkens blijft Feddema dicht bij het invoelbare onderwerp en toont op een onnavolgbaar eenvoudige manier zijn verrukkelijk Eden. In deze kijkplaten blijft het duidelijk dat het hier om een plantenwereld draait. Hier en daar zweeft een insect door het beeld, zit er een vogel op een tak of schiet een addertje onder het gras.De composities geven een vrolijke blik op het leven, een opgeruimde kijk in een weelderige tuin. De weelde aan indrukken lijken rap op doek gezet. Er is weinig tijd, want een volgend moment is de indruk gewijzigd door een wolk, de wind of een andere stand van de zon. Die druk weet Feddema goed te vatten, want telkens pakt hij buitengewoon uit. Je moet de beeltenis wel langer doorzien om het bedoelde beeld te doorzien. Boven in de room van het Melklokaal zet Feddema de kers op zijn taart. Eenvouidig ingelijste tekeningen en schilderwerken op papier tonen details van de tuin, maar werpen ook de blik verder dan dat erf. Het is een zoeken om op vrijwel iedere plaat de tamme kraai van Feddema te vinden. Deze werken zijn bezienswaardige miniaturen met opmerkelijke details. Meer illustratief om het beeldende effect van deze tentoonstelling te benadrukken. Feddema is een kundig schilder, maar in deze kleinere werken overtreft hij zichzelf. Daarmee is hij terug bij af, in dat handwerk terecht gekomen waar hij goed in is. Gewoon schilderen – doek op de ezel, palet aangemaakt, inspiratie en verven – heel normaal. In de schilderijen is de natte verf met breed gebaar in grote halen opgezet. De tekeningen werken het detail uit. Het is niet meer bedacht, maar doet zich gewoon voor zoals het er is gezien door de ogen van Feddema. Jurjen K. van der Hoek  

Auteur

Harry de Jong