Recensie: Rapalje in Posthuis met de billen bloot

Lange haren, Schotse kilts en een tomeloze energie. Het uit Groningen afkomstige Rapalje is alles behalve een doorsnee-folkgroepje. Met hun woeste uiterlijk lijken ze een tot leven gekomen Keltische legende uit de middeleeuwen en door hun ontembare speelwoede vliegen de vonken regelmatig van de noten af.

De groep beschikt over een schier onuitputtelijk repertoire van traditionals uit de rijke historie van voornamelijk Ierse en Schotse volksmuziek en met behulp van viool, accordeon, bouzouki, doedelzak en mondharmonica krijgen die onsterflijke deunen een hardhandige, maar oerdegelijke Rapalje-behandeling. Muziek die het goed doet in donkerbruine kroegen, maar ook in theaters niet misstaat, zo bleek zaterdagavond in het Heerenveense Posthuis. Daar bracht de groep z’n nieuwe programma Met De Billen Bloot Deel II, opnieuw een  mooie mix van Schotse en Ierse traditionals, gelardeerd met zelfs een snufje cajun. De groep bestaat 20 jaar en de muzikanten gaven daarom een fraaie dwarsdoorsnee van de liedjes die de afgelopen twee decennia op hun repertoire hebben geprijkt. Aan het begin lichtten de heren ieder afzonderlijk de doopceel van hun verleden en daaruit bleek dat ze een achtergrond hebben als straat- en kroegmuzikanten. Om de show in het theater visueel aantrekkelijker te maken, liet Rapalje regelmatig een paar tapdanseressen opdraven die met de roffelende ritmes van hun bespijkerde schoenen de muziek nog een stukje opzwepender maakten. Aan het eind van de show tilden de mannen met de rug naar het publiek even hun kilt op en toen bleek wat iedereen stiekem altijd al had gedacht: ze hebben geen onderbroek aan. Een ludieke uitsmijter van een groep die muzikaal gezien de afgelopen jaren flink is gegroeid. De muzikanten getuigen trouwens niet alleen van een tomeloze energie op het podium, ook wat hun eigen promotie betreft weten ze van wanten. Zo organiseren ze op 4 en 5 juni in het Groninger Stadspark hun eigen festival. Harry de Jong