Recensie: Concert ‘Ien-Twa-Trije’ in Terbantstertsjerke

TERBAND

In een goedgevulde kerk (zo’n 100 bezoekers) bracht een bijzonder trio een uiteenlopende mix van filmmuziek, klassieke muziek en luisterliedjes ten gehore.

Lars Mulder uit Heerenveen vormde de spil met zijn virtuoze pianospel. Hij bracht enkele indrukwekkende solo’s ten gehore, zoals een improvisatie op ‘Who wants to live forever’ van Queen. Daarnaast begeleidde hij violist/trompettist Rob du Jardin uit Amsterdam en zangeres Grytsje Kingma uit Sintjohannesga. Ook speelden du Jardin en Kingma enkele luisterliedjes gezamenlijk, waarbij Kingma de gitaar ter hand nam. Bij ‘Doarp fan doe’ werd een herkenbaar beeld geschetst van het leven van vroeger en nu. Het vioolspel van du Jardin werd prachtig om de vertellende zang van Kingma heen gevlochten. De ontroering was voelbaar in alle banken en zo ook bij  de themamuziek van ‘Schindlers list’ (John Williams). Mulder presteerde het om geblinddoekt een stuk van Chopin te spelen. Daarnaast bespeelde hij het orgel bij een tweetal nummers. Het plezier in de muziek spatte er van af bij dit drietal.  Gedreven en vol passie trakteerden ze het publiek op een waterval van klanken en harmonieën. Van muzikaal zeer hoog niveau, en toch was er ook een gemoedelijke sfeer met humor en herkenning. Het was een eenmalig concert in deze setting, zoals van tevoren werd aangekondigd. Geert Sierdsma van de Terbantstertsjerke relativeerde deze beslissing. “Eenmalig voor dit jaar, ja. We willen ze heel graag volgend jaar hier weer zien”. Foto: Max van Gelder