De Uitdaging: “Publiek blijven boeien”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Corina van Eijk, artistiek leider, producent en regisseur van Opera Spanga.

Van jongs af aan wist Corina van Eijk (54) dat ze regisseuse wilde worden. Op de lagere school regisseerde ze al toneelstukken en in de brugklas schreef ze haar eerste musical, regisseerde deze en speelde de hoofdrol. Na de toneelschool in Maastricht heeft ze kort op het toneel gestaan, maar het toneelspelen liet ze al snel los, omdat ze wilde regisseren. Sinds 1989 produceert en regisseert ze opera’s voor Opera Spanga. Achtertuin “Ik ben regieassistent geweest in het operahuis van Brussel en van Essen, Duitsland, maar die producties vond ik behoorlijk conservatief en vooral heel netjes. Bij opera’s is het zo dat de echte sterren pas op het laatst van het repetitieproces arriveren, maar er moet toch gerepeteerd worden. Omdat ik destijds regieassistente was, speelde ik dan alle rollen. Er was een scène waar mijn tegenspeelster mij moest slaan. Ik zei: sla maar en pakte haar hand. Dat was helemaal fout, dat mocht je echt niet doen. Ik dacht: dit wil ik niet, zo wil ik geen theater maken. Toen ben ik in mijn achtertuin begonnen zodat ik met niemand iets te maken had”, vertelt Corina over het ontstaan van Opera Spanga. Doordat Corina lesgaf op het conservatorium in Utrecht, leerde ze veel zangers kennen. Een van de zangeressen, Monique Krüs, werkte inmiddels in Duitsland en kende een jonge dirigent, David Levi. Zo werd een team gevormd en werd in 1989 de opera L’Elisir D‘Amoreopgevoerd. “Deze eerste keer traden we acht avonden op en hadden we elke avond zo’n 250 bezoekers. Er was heel veel belangstelling. Wij waren een van de eerste initiatieven die opera op locatie maakten. We waren voorpaginanieuws in de landelijke kranten en waren te zien op het NOS journaal. Nu is er veel meer op operagebied, de concurrentie is moordend”, aldus Corina. Verhaal “De muziek onder het verhaal, die heeft zo’n grote meerwaarde, dat is waarom ik er van houd om opera te regisseren. Mensen zeggen soms: het verhaal slaat toch nergens op. Dat is helemaal niet waar. De verhalen in opera’s zijn vaak heel sterk, maar soms op een wat versimplificeerde manier vertelt”, licht Corina toe. Als voorbeeld noemt ze de opera Macbeth, van Verdi en Shakespeare, die deze zomer in Spanga in een halfopen tent wordt gespeeld. Die opera gaat over een afgrijselijk echtpaar dat koste wat het kost de macht wil hebben. In de wereld zijn veel echtparen die de macht willen hebben. Soms is het de man die op de voorgrond treedt, maar de vrouw zit hem te pushen en heeft de broek aan thuis. De opera is van 1843 maar volgens Corina kan je die opera, helaas, helemaal in het nu laten afspelen. Inhoud “Mijn angst is dat het publiek zich gaat vervelen. Mijn uitdaging is om er alles aan te doen om dit te voorkomen. Dat doe ik door de inhoud van de opera geen seconde uit het oog te verliezen. Componisten hebben hun compositie met veel liefde, theatraliteit en inzicht gemaakt. Daar zit zo veel energie, schoonheid en lelijkheid in en het is mijn taak en mijn uitdaging om dat er voor de volle 100% uit te krijgen”, vertelt Corina. Daarom vindt Corina het ook leuk om werk van nog levende componisten uit te voeren. Die kunnen na afloop, hoopt ze, zeggen dat ze alles er uit heeft gehaald wat erin zit. Verlanglijst Corina’s verlanglijstje van opera’s die ze graag nog een keer wil uitvoeren, is lang. “Ik ben een groot Verdi fan, voor een Verdi opera mag je me wakker maken, daar staan er heel veel van op de lijst. Maar ik wil ook bijvoorbeeld heel graag Der Rosenkavalier maken. Die is in 2020 rechtenvrij waardoor ik er niet heel veel geld meer voor hoef neer te leggen en degenen die de erfrechten hebben, niet meer kunnen zeggen: dit mag je niet doen en dit ook niet. Ik kan er vrijer mee omgaan, dat is voor mij heel belangrijk. Ik maak luchtigere versies van opera’s, maar ik verlies nooit de inhoud uit het oog”, aldus Corina. Mieke van Veen

Auteur

Redactie