,Tjaarda is nog springlevend’

ORANJEWOUD

 Het Grand Café 1834 van Hotel Tjaarda in de bossen van Oranjewoud is helemaal vernieuwd.

Ook de luxe kamers van het hotel kregen een flinke opknapbeurt, evenals de zogenoemde Amalia Suite. Het resultaat werd dinsdag officieel geopend door Commissaris van de Koning John Jorritsma. Hij vond de manier waarop directeur Tjitte de Wolff het horeca-etablissement op de kaart zet een ,,prestatie van formaat.’’ ,,De locatie is uitnemend, maar de gasten komen toch voor de extra kwaliteit,’’ aldus Jorritsma. ,,En daar zorgt De Wolff voor.’’ Het hoge cijfer van 8,5 die Tjaarda in de klantenbeoordeling op internet scoort, vond hij wat dat betreft veelzeggend genoeg. ,,Tjaarda is nog springlevend,’’ lachte De Wolff zelf, vlak voor dat het lintje van de entree naar het Grand Café 1834 door Jorritsma werd doorgeknipt. Die naam van het Grand Cafe heeft overigens een bijzondere achtergrond. De Wolff: ,,Hij komt voort uit de rijke geschiedenis van Tjaarda. In 1834 werd hotel Heidewoud door logementhouder en tuinman Johan Meijer gesticht. In 1877 werd het overgenomen door de familie Tjaarda. Het was toen al een belangrijke pleisterplaats, want er kruisten maar liefst vijf wegen elkaar. Je kon toen al via Tjaarda naar Katlijk, Oudeschoot, Brongerga en Heerenveen. Er is op deze locatie dus eeuwenlang een grote bedrijvigheid van horeca geweest.’’ Inmiddels zijn we drie generaties verder en heeft Tjaarda een internationale naam opgebouwd. ,,We krijgen jaarlijks 25.000 duizend gasten over de vloer,’’ aldus De Wolff. ,,Daarvan komt 35 procent uit het buitenland. Duitsers, Scandinaviërs, Chinezen, Belgen, ze komen hier allemaal naar toe.’’ In zijn openingswoord roemde De Wolff ook de familie Oosting, die als zijn voorganger ,een belangrijke bijdrage had geleverd om Tjaarda op de kaart te zetten.’’ Na de opening konden genodigde uitgebreid kennis maken met de kaart van het Grandcafe.  Naast trendy drankjes staan er ook talloze Belgische bieren op de kaart. En dan is er ook nog een bijzondere ijskaart en een menukaart met een internationaal tintje. De Wolff: ,,Maar dan wel met een ,touch’ van streekgebonden producten. Zo zijn we als bedrijf altijd in beweging. Want als je in deze tijd mee wilt blijven doen, moet je je voortdurend vernieuwen.’’ Harry de Jong

Auteur

Harry de Jong