De Uitdaging: “Laagdrempelig sport aanbieden”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Rinse Bleeker, operationeel directeur van Sportstad Heerenveen.

Rinse Bleeker (48) wist al vrij snel dat hij iets met sport wilde gaan doen. Hij volgde het CIOS en wist toen zeker dat sport zijn wereld was. Bleeker werkte als bedrijfsleider in een sport- en fitnesscentrum in Franker toen Tjisse Wallendal, toenmalige directeur van Sportstad Heerenveen, hem vroeg of hij wou nadenken om sporten voor meerdere doelgroepen naar Sportstad te krijgen. Bleeker ging daarmee aan de slag en toen het project was opgezet, bleef Bleeker bij Sportstad en kwam in het management terecht. Nu is Bleeker operationeel directeur van Sportstad, wat betekent dat hij verantwoordelijk is voor de exploitatie van Sportstad, dat het zwembad, de sporthallen, het fitnesscentrum, de turnhal en het buitengebied, zo optimaal mogelijk renderen. Sportstad Buiten “Het leuke aan sport, vind ik dat sport altijd anders is, het is altijd uitdagend, werkt met doelen en gaat over winnen en verliezen. Ik vind het mooi om naar sport te kijken en om te doen, en in mijn functie ben ik vooral bezig met sport faciliteren en mogelijk maken dat er gesport kan worden. We zijn nu bezig met het nieuwe buitengebied, Sportstad Buiten, dat medio zomer klaar moet zijn, en het is prachtig om daar aan te werken, om daar over na te denken en dat uiteindelijk ook te realiseren met een aantal nieuwe sporten en een heel nieuw sportgebied. Het ondernemen in de sport is erg interessant. De uitdaging om een sportbedrijf te runnen en rendabel te laten zijn, spreekt mij aan. Het doel is om van Sportstad een succes te maken en nu is er het subdoel om Sportstad Buiten efficiënt te laten worden. Het moet nog worden gebouwd, maar de voortekenen zien er goed uit”, aldus Bleeker. Laagdrempelig De uitdaging die Bleeker heeft bij het doel om van Sportstad een succes te maken, is het voor iedereen laagdrempelig sport kunnen aanbieden. Iedereen moet tegen een goede prijs kunnen sporten bij Sportstad. En daarnaast wil hij dat Sportstad meer is dan alleen een aanbieder van sportaccommodaties. Bleeker: “We steken veel energie in hospitality, gastheerschap staat bij ons hoog in het vaandel. Daar willen we ieder jaar beter in worden en zijn we nooit klaar mee. Het verschil wordt niet gemaakt door de sporthal, maar door de mensen die er werken. Wat we rondom de topsporter organiseren, studie, werk, wonen en trainers bijvoorbeeld, willen we eigenlijk, weliswaar op een ander niveau, ook voor onze recreatiesporters organiseren. We willen zoveel mogelijk bieden.” Ziekenhuis Om de sporter zoveel mogelijk te bieden, wordt momenteel hard gewerkt om in Sportstad een sportziekenhuis te realiseren in samenwerking met ziekenhuis De Tjongerschans. “Daar zijn we erg trots op. Ze zijn al bezig, maar het is nog niet volledig in bedrijf. Begin volgend jaar moet het ziekenhuis operationeel zijn. Het wordt een mooi ziekenhuis, met operatiekamers, behandelkamers en een MRI-scan. Het ziekenhuis is voor iedereen, onze sporter heeft geen voorrangspositie, maar is wel dichtbij en is dus snel doorverwezen naar het ziekenhuis. In de toekomst kan het zo zijn, dat de ingreep is bij De Tjongerschans, het herstel bij fysiotherapie Tigra, waarmee we ook samenwerken, en het reguliere sporten bij Sportstad ligt. Dat is eigenlijk de keten die we hebben bedacht met zijn allen en daar moet de klant voordeel van hebben”, licht Bleeker toe. Samenwerken “Ik ben erg blij met hoe we als Sportstad samenwerken met verschillende partijen, zoals De Tjongerschans, fysiotherapie Tigra en ook sportgeneeskunde Friesland. Alleen red je het niet. Alleen een sporthal is voor een klant niet meer genoeg, de sportconsument vraagt meer. Zo willen we bijvoorbeeld met Thialf, ook een partner met wie we samenwerken, er naartoe dat de sporter bij een jaarabonnement fitnessen, ook ter introductie twee keer kan schaatsen in het nieuwe Thialf. En andersom geldt dat ook. Zo willen we een lidmaatschap meer laden”, vertelt Bleeker. De sportconsument is volgens Bleeker nu veel breder georiënteerd, die wil meer dingen doen dan een jaar lang alleen maar fitnessen. Om daar op in te spelen, wil Bleeker dat een lidmaatschap bij Sportstad breed is, waarmee je meerder kanten op kunt en dat veel te bieden heeft. Bleeker wil zich hier nog lang mee bezig houden: “Ik heb het uitstekend naar mijn zin, ik heb een prachtige baan en ik vind het fantastisch om te doen.” Mieke van Veen

Auteur

Redactie