De Uitdaging: “Het verschil maken”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Edith Camerik, mede-directeur van communicatiebureau Camerik Voortman.

Edith Camerik (57) begon haar carrière als docent Engels. In de tien jaar dat ze lesgaf, merkte ze dat ze heel erg bezig was met hoe iets in de hoofden van haar leerlingen kwam. Een vorm van communicatie. Dat fascineerde haar en ze probeerde verschillende dingen uit tijdens haar lessen. Camerik wilde hier meer mee doen en is naar de Rijksuniversiteit van Groningen gegaan om communicatiekunde te studeren. Na haar studie begon ze haar eigen bureau: Camerik Communicatie, kreeg grote projecten en kwam tijdens een van die projecten AnneMarieke Voortman tegen met wie ze communicatiebureau Camerik Voortman oprichtte. Vijftien vakvrouwen “Intussen hebben we een derde compagnon, Sarolta van Beek. Zij is destijds bij ons begonnen als medewerker en is toen weer weggegaan na een lange tijd bij ons gewerkt en veel geleerd te hebben. Later is ze teruggekomen om compagnon te worden en hebben we met z’n drieën dit communicatiebureau uitgebouwd. Er zijn nu vijftien vakvrouwen werkzaam, van adviseurs tot en met tekstschrijvers en vormgevers”, vertelt Camerik. Dat er alleen vrouwen werken bij Camerik Voorman is toeval, maar volgens Camerik is het wel zo dat er meer vrouwen dan mannen zijn die een communicatieopleiding volgen en dat vrouwen zich dikwijls beter kunnen inleven, wat heel belangrijk is in het communicatievak. Neuromarketing Wat het communicatievak voor Camerik zo interessant maakt, is dat je nooit uitgeleerd bent. “Je blijft altijd bezig met je te ontwikkelen. Een paar weken terug hadden we een neuromarketeer gevraagd om een college te geven voor onze opdrachtgevers en relaties over neuromarketing en de werking van het brein en hoe die nieuwe ontwikkeling interessant kan zijn voor communicatie. Neuromarketing onderzoekt hoe wij mensen keuzes maken. Ons oerbrein speelt daarbij een grotere rol in dan we denken. Hij liet bijvoorbeeld foto’s zien van presidentskandidaten uit het verleden en vroeg aan ons wie wij dachten dat de meest competente kandidaat zou zijn. Van elk setje foto’s koos de meerderheid voor een bepaalde foto. En dat bleek precies de uitslag van de verkiezingen te zijn. Dit werd verklaard doordat wij kennelijk onbewust een voorkeur hebben voor mannelijke politici met de grootste mond. Uit onderzoek blijkt dat de grootte van de mond van mannelijke politici bepalend is voor hoe succesvol iemand is. Dit soort weetjes zijn natuurlijk hartstikke interessant voor communicatieadviseurs en marketingmensen. Je kunt daarop inspelen”, aldus Camerik. Klantreis “Naast neuromarketing zien we dat het steeds minder gaat om verkopen door te vertellen waar je goed in bent of alleen maar het zenden van boodschappen. In een tijd dat je op een dag meer prikkels binnenkrijgt dan een oermens in een heel leven, is het de kunst om verhalen over je organisatie of project te brengen die de klanten van onze klanten interessant vinden. En die iets bij hen raken. Om dat effectief te kunnen doen, moet je er eerst achter komen wat de klanten van onze opdrachtgevers echt belangrijk vinden. Dan kun je bijvoorbeeld een ‘customer journey methode’, een klantreis, inzetten. Daarmee achterhalen we de concrete beleving van mensen bij een project of dienst, samen met de opdrachtgever”, licht Camerik toe. Verschil maken Camerik: “Onze uitdaging is om het verschil te maken. Waar je het voor doet, is dat de klant zich echt geholpen voelt. Een opdrachtgever zat laatst omhoog met nieuws dat ze naar buiten wilden brengen, maar wat mogelijk verkeerd kon worden uitgelegd. Je denkt dan mee en adviseert over de persvoorlichting en de communicatie naar alle betrokkenen. We hebben door onze ervaring heel snel kunnen inspringen. Het is dan leuk als je ook hoort dat ze ermee geholpen zijn.” Daarnaast wil Camerik het team blijven ontwikkelen en ze heeft naar eigen zeggen heel gedreven vakvrouwen in huis en iedereen heeft dezelfde passie en gedrevenheid om ook te willen leren en stappen te maken en dat vindt Camerik erg fijn. “Mooie opdrachten doen en opdrachtgevers blijven blij maken. Dat is wel waar we het voor doen. Ook willen we een bijdrage leveren om het marketing- en communicatievak verder te ontwikkelen door een- of tweejaarlijks CV Academy’s te organiseren voor opdrachtgevers en vakgenoten, zoals onlangs over neuromarketing. Zo kunnen we onze opdrachtgevers echt vooruit helpen in deze snel veranderende wereld”, aldus Camerik. Mieke van Veen

Auteur

Redactie