Interview: Tulpen uit New York

HEERENVEEN

  ,,Van Paaseiland in de Grote Oceaan tot  Rottumeroog in de Waddenzee, van Oudehorne in Friesland tot de uitgestrekte zoutvlaktes van Salar de Uyuni in Bolivia: overal zijn overeenkomsten te vinden.’’

Dat  zegt muzikant en fotograaf Josh Hayer (64)  uit Oudehorne. ,,Zand van het strand van Formerum op Terschelling lijkt op een veld in de zon drogende rijstkorrels op Sulawesi. En vind maar eens het verschil tussen Berlijn en Glasgow by night.’’   Boeiend Hayer ondersteunt die opvatting met een boeiende fotoserie die de hele maand juni is te zien in de Pronkkeamer van het Museum Heerenveen. Het gaat om 28 panelen met tezamen een kleine 500 foto’s die stuk voor stuk op eigen wijze laten zien dat er in deze wereld meer is dat de de mensen bindt, dan het scheidt. Hayer: ,,We denken wel dat de mensen en landen en volken op deze wereld zo verdeeld zijn,  maar ik kijk daar anders tegen aan. Er is meer dat ons bindt dan dat ons scheidt. We eten, drinken, lopen, rijden, varen en bouwen allemaal. We maken allemaal beelden of tekeningen. We dansen, zingen, schreeuwen, huilen en lachen allemaal. We zijn allemaal soms bang, soms verliefd, soms slim, soms dom.’’   Muziek en fotografie hebben altijd als een rode draad door het leven van Hayer gelopen. Hij werkt op dit moment aan een nieuw album met Social Security en binnenkort is er rond zijn legendarische Top Hole label ook weer allerlei nieuws te verwachten. Als fotograaf deed Hayer jaren geleden van zich spreken toen hij in de Volkskrant een serie foto’s publiceerde van kleedkamers in het hele land waarin Social Security tijdens z’n optredens bivakkeerde. ,,Toen zocht ik kennelijk ook al naar verbindingen,’’ zegt Hayer achteraf.   De foto’s in De Pronkkeamer zijn gemaakt in de afgelopen jaren tijdens tournees, zakentrips en vakantiereizen. Daarbij werd de halve wereld aangedaan en Hayer fotografeerde er in al die verschillende landen en culturen lustig op los.  Pas later kwam hij er achter  dat er een thematiek in zijn werk zit. ,,Daar had ik eerst niet bij stilgestaan, maar kennelijk heb ik intuïtief altijd al verbindingen willen leggen,’’ zegt hij. ,,Zo heb ik ook al eens een serie deuren in verschillende delen van de wereld gefotografeerd. Van Lissabon tot Gorredijk. En zo kwam ik op het idee voor deze expositie. Ik heb hem ,Toververbinding’ genoemd, dat leek me wel toepasselijk.’’ Oog voor detail Wie een rondgang langs de fotoserie maakt, is al gauw duidelijk dat Hayer altijd met oog voor detail heeft gefotografeerd en de kunst van het weglaten uitstekend verstaat. Alleen de essentie doet er toe. Op een van de panelen laat de fotograaf zien dat graffiti overal ter wereld dezelfde is, of het nou in Marseille, Lissabon, Amsterdam, Berlijn of Istanbul is. Weer een ander paneel toont roest en rood in al z’n verschijningsvormen in Hong Kong, Vietnam en Terschelling. Ook bijzonder is het paneel met groenten, wortels en tulpen. Vooral de tulpen springen in het oog door hun schoonheid. ,,Die heb ik in New York gefotografeerd,’’  lacht Hayer. ,,Zo mooi zie je e bij ons niet. Het schijnt dat de mooiste tulpen naar het buitenland worden geëxporteerd.’’   Op andere panelen legt Hayer verbindingen tussen bomen in Oudehornme en op Paaseiland en belicht hij op een uiterst geslaagde manier het openbaar vervoer in Sri Lanka, Bolivia, Vietnam en Jakarta.  Dat geldt ook voor verbeelding van leven op de stranden van Turkije, Sri Lanka en Terschelling. ,,Nee, ik heb niks in scene gezet,’’ benadrukt Hayer. ,,Het zijn allemaal natuurlijke beelden.’’   Ook het uitgaansleven in verschillende wijken overal ter wereld heeft Hayer fraai weten vast te leggen. Zo zit er zelfs een unieke foto tussen van de legendarische zanger PJ Proby in Glasgow. Hayer: ,,Ik ben speciaal voor dat concert naar Glasgow gevlogen. Een onvergetelijke ervaring.’’   De expositie ,Toverbinding’ is de hele maand juni te zien in de Pronkkeamer van het Museum Herenveen.   Tekst: Harry de Jong Foto: Pier van der Heide

Auteur

Harry de Jong