De Uitdaging: “Diabetespatiënten helpen”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Jan Nico van Aalsum, oprichter van gezondheidsdienst mHealth 24/7.

Twee en een half jaar geleden kreeg de dochter van Jan Nico van Aalsum (46) te horen dat ze diabetes type 1 heeft. In de drie dagen dat zijn dochter Britt in het ziekenhuis lag, leerde Van Aalsum in rap tempo wat diabetes is en hoe er mee om te gaan. Britt had destijds vakantie en haar ouders konden haar goed helpen. Dat werd toen ze weer naar school ging lastiger. Britt was toen 10 jaar en kon nog niet goed berekenen hoeveel insuline ze moest spuiten als ze een bepaalde hoeveelheid koolhydraten had gegeten. Om haar daarmee te helpen, maakte Van Aalsum een WhatsApp-groep aan. Er ging veel verkeer heen en weer, waarover Van Aalsum dacht: dat moet handiger kunnen. mHealth 24/7 “Als diabetespatiënt moet je regelmatig testen of je glucosewaarde niet te hoog of te laag is. Onze dochter stuurde ons de waarde van haar bloed en wij gingen berekenen hoeveel insuline ze dan moest spuiten en hoeveel koolhydraten ze kon eten. Wij deden dit met een WhatsApp-groep, maar het leek mij veel handiger als we via een app deze communicatie konden gaan doen. En dat de app ook vervolgens de gegevens opslaat, zodat je een soort van dagboek maakt waar instaat hoeveel koolhydraten je die dag at, wat de waardes van je bloed waren en hoeveel insuline je gespoten hebt”, vertelt Van Aalsum. Van Aalsum liet het niet alleen bij een idee. Hij benaderde een IT-bedrijf, een kleine investeerder en ging aan de slag. Zijn idee voor een app groeide al snel uit naar een volledige dienst. mHealth 24/7, zoals de gezondheidsdienst heet, slaat de gegevens die een diabetespatiënt invoert, op in een database. “Die gegevens worden geanalyseerd en teruggekoppeld aan de patiënt. Hierdoor kan de patiënt zelf een goed inzicht krijgen van hoe het eigenlijk met hem gaat en kan hij zijn gedrag aanpassen. Het is ook mogelijk om personen te koppelen, zodat die mee kunnen kijken met de gegevens van de patiënt”, licht Van Aalsum toe. Deloitte “Ik werkte bij Deloitte en toen ik twee jaar geleden begon met mHealth 24/7, moest ik aan de organisatie vragen of dat wel mocht in het kader van onafhankelijkheid. Ik kreeg toestemming en de organisatie was erg enthousiast en wilde er als Deloitte iets mee doen. Deloitte gaat over de security, privacy en data analytics van de dienst. Zo weet ik dat de hoogste security geleverd kan worden. Het gaat om medische gegevens en ik zou niet willen dat die straks op straat komen te liggen”, aldus Van Aalsum. Eerst kon Van Aalsum zijn baan nog goed combineren met mHealth 24/7, maar de dienst groeide snel en liet Van Aalsum niet meer los, waardoor het voor Van Aalsum niet meer mogelijk was om bij Deloitte in dienst te blijven. Rabobank Stimuleringsfonds Deloitte is niet de enige partij die Van Aalsums initiatief steunt, ook KPN, New Nexus Mobile en het Heerenveense bedrijf Webwijs helpen mee. In totaal is er door verschillende partijen al ruim een paar ton in de dienst gestopt. “Waar ik erg blij mee ben, is de steun van het Rabobank Stimuleringsfonds. Ik werd benaderd door de Rabobank en zij vroegen mij waar ik behoefte aan heb en hoe ze mij konden helpen. Ik werk nog vanuit huis en omdat ik de volgende stap wil maken, wil ik ook huisvesting hebben. Zij waren erg enthousiast en vonden mijn verhaal zo mooi, dat ze mij 15.000 euro hebben gegeven voor huisvesting. Dat vind ik echt geweldig”, vertelt Van Aalsum. Test De dienst wordt momenteel nog druk getest en het is de bedoeling dat de dienst aan het eind van de zomer live gaat. “De eerste resultaten zijn positief. Uit onderzoek blijkt dat testers goed inzicht krijgen in hun eigen gedrag en dat ze daardoor soms ook hun gedrag wijzigen. Als de dienst straks live gaat, gaan we wel een bijdrage vragen voor het gebruiken van de dienst. Dat zal in de orde zijn van 4 euro of 4,5 euro per maand”, vertelt Van Aalsum. Ook is er een speciale glucosemeter in de maak die de gemeten waardes automatisch doorstuurt naar mHealth 24/7. En is Van Aalsum bezig met het ontwikkelen van een koolhydratenmeter in de app waarmee patiënten barcodes van producten kunnen scannen en kunnen zien hoeveel koolhydraten het product bevat. Diabetespatiënten helpen “Mijn uitdaging is dat we echt een keer vanuit de maatschappij een initiatief hebben dat de chronisch zieken bijstaat en helpt. Dat zijn in dit geval nog eerst de diabetespatiënten, maar we willen later uitbreiden en de dienst toegankelijk maken voor meerdere patiënten. We willen patiënten hiermee laten zien, dat ze niet meer alleen staan, dat ze goede zorg krijgen en dat er goed contact is met medisch specialisten die goede behandelplannen kunnen opstellen, niet op basis van onderbuikgevoel, maar op basis van feiten”, aldus Van Aalsum. Mieke van Veen

Auteur

Redactie