De Creatieve Mens: glaskunst met een verhaal

Heerenveen

“Het is een uit de hand gelopen hobby.” Een liefhebberij die opdrachten oplevert en waarmee Johs Vlaanderen Oldenzeel zelfs geld verdient. Hij heeft een virtueel atelier online: ‘Atelier GlassJohs’ en een pop-up atelier in de bijkeuken. Heeft hij een opdracht of gaat hij voor zichzelf aan de slag, dan is zijn tekentafel in een handomdraai een werkbank.

“In Amsterdam had ik een winkel voor kantoorbenodigdheden. Ik verleidde mensen iets van mij te kopen, want er moest geld in de kassa. Om een evenwicht te zoeken in de drukte, heb ik altijd iets naast dat werk gedaan. Kunst en kerk, dat zijn voor mij de tegenhangers geweest. Ik was niet creatief, dat ben ik pas later gaan ontwikkelen. De kunst had mijn interesse, dus daarin heb ik me verdiept en er de glaskunst uit opgepikt. Dat had vooral mijn belangstelling. Maar ik rolde er wel min of meer toevallig in, omdat in een pand waar ik mijn bedrijf had een renovatie werd uitgevoerd. Er kwamen bovenlichten uit de jaren 20 uit, in de stijl van de Amsterdamse School. Ik weet niet waarom ik die heb bewaard, maar het glas was heel mooi met prachtige kleuren - dat zag ik wel.” Door omstandigheden raakte Johs uit het werk en vertrok naar Heerenveen. De bovenlichten gingen in stukken en brokken mee en het werd zijn eerste kennismaking met de glaskunst als ambacht. “Het zit nu als glas-in-loodraam in onze achterdeur. Het is samengesteld uit twee kapotte identieke bovenlichten. Samengevoegd net genoeg glas om het te restaureren. Het centrum is zoals het was en ik heb er zelf een rand aan toegevoegd. Het was voor mij een manier om de techniek in de vingers te krijgen. Het zijn allemaal rechthoekjes die in elkaar passen, want alle begin is makkelijk. Van het een kwam het ander.” Figuratie maakt Johs met de zogenoemde tiffany techniek. Daarin kan hij fijn werken. Hij maakt er een vliegtuig mee, een krekel in het paars van lavendel, twee vissen tussen de planten van het aquarium, twee katten op een fauteuil en een sierlijk danspaar. Maar ook een groot drieluik over de vuurwerkramp in Enschede. Daarin combineert hij geabstraheerde vormen met de werkelijkheid. Symbolisme in balans met realisme. “Ik werk niet meer simpel met repen lood en wat glaasjes. Met alle respect want het is niet makkelijk, daar komt ambachtelijke vaardigheid bij kijken om dat mooi en strak te krijgen. Maar voor mij ligt de uitdaging meer op het figuratieve werk. Mijn werk in opdracht gemaakt heeft altijd een verhaal. Het verhaal van de opdrachtgever of voor wie of wat het raam bedoeld is. De inspiratie zit dan in die oorsprong. Dat is een groeiproces, want het begint met wat schetsen, het verder ontwerpen vindt plaats in de computer. Dan kan ik precies bepalen welke kleuren ik wil hebben en ik doe geen concessies.” Kenmerk van het werk van GlassJohs is de plaatsbepaling. Hij kijkt heel goed naar waar het komt te hangen, voor welke plek het is bedoeld. Wanneer het af is hoort het alleen maar daar. “Ik ben gek op oud glas. Mijn schuur staat er vol mee. Het meeste zal ik nooit gebruiken. Maar ik geniet van die voorraad. Het is een hele rijkdom.” Bent u creatief en wilt u mee in deze rubriek? Of kent u een persoon die daarmee wel in de krant mag? Creatief in de meest brede betekenis: van kunstschilder tot beeldbouwer en van dichter tot muzikant, van klusjesman tot tekenaar en van praatjesmaker tot plaatjesmaker. Geef naam en adres door via info@jurjenkvanderhoek.nl. Jurjen K. van der Hoek

Auteur

Redactie