Toonkunstkoor zingt `huwelijksmuziek` van Mozart

HEERENVEEN

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) en Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)hebben veel met elkaar gemeen.

Beiden waren wonderkinderen, beiden hadden een muzikaal getalenteerde zus, beiden stierven jong en beiden schreven rondom hun huwelijk prachtige koorwerken. Het Toonkunstkoor Heerenveen geeft onder leiding van Pauli Yap op zondag 13 november in Trinitaste Heerenveen een uitvoering van deze ‘huwelijkswerken’.   Het eerste werk, deMis in c klein (KV 427) van Mozart, is geschreven voor groot orkest, dubbelkoor, twee sopranen, tenor en bas. Door de bezetting voor groot orkest en twee vierstemmige koren (dubbelkoor) heeft de mis terecht de bijnaam ‘Grote Mis’ gekregen. Het is een monumentaal koorwerk. Mozart componeerde van jongs af aan in zijn geboortestad Salzburg veel religieuze werken in opdracht van zijn werkgever, de bisschop. In 1781 stuurde de bisschop na toenemende ergernissen Mozart de laan uit, hij verhuisde naar Wenen om zich daar toe te leggen op het componeren van wereldse muziek (concerten, symfonieën, etc.). Toch begon Mozart in de zomer van 1782 met de compositie van een geestelijk werk, de  Mis in c klein, KV 427. Op 4 augustus van dat jaar was Mozart in Wenen in het huwelijk getreden met Constanze Weber. Het verhaal gaat dat Mozart deze mis schreef als ‘beloftegeschenk’ voor zijn huwelijk. In een brief had Mozart al eerder geschreven dat als hij Constanze als zijn vrouw naar Salzburg zou brengen hij daar een nieuw-gecomponeerde mis op zou voeren. Waarschijnlijk had Mozart de muziek van de mis voor een groot deel in zijn bagage toen hij eind juli 1783 eindelijk met zijn jonge vrouw op reis ging naar Salzburg. Het plan was om 26 oktober een opvoering van de mis te houden, waarbij Constanze de rol van sopraansoliste op zich zou nemen. Op het moment van de geplande opvoering was de mis nog niet voltooid - en de Mis in c klein is ook onvoltooid gebleven. Het ToonkunstkoorHeerenveen voert tijdens het concert op 13 november de delen Kyrie, Gloria, Credo (gedeeltelijk), Sanctus en Agnus Dei uit in een reconstructie van Alois Schmitt.   Het tweede koorwerk in het concert is Psalm 42 ‘Wie der Hirsch schreit’ van Mendelssohn Bartholdy. Het is een werk voor sopraan, mannenkwartet, koor en orkest. Mendelssohn componeerde het werk in 1837 tijdens zijn huwelijksreis met Cécile Jeanrenaud in het Zwarte Woud. Psalm 42 (‘Zoals de hinde smacht’)gaat vooral over verlangen: het verlangen dichtbij God te zijn. Het werk ademt puur geluk uit en een diep geloof in het goede. De muziek is door Mendelssohn gezet als een klein oratorium, met enkele prachtige koorpassages, een paar aria’s, een ensemble voor sopraan met twee tenoren en twee bassen, en een groots opgezet slotkoor.   De ‘huwelijkswerken’ van Mozart en Mendelssohn voert het Toonkunstkoor uit met medewerking van de sopranen Lauren Armishaw en Caroline Stam, de tenoren Jeroen Helder en Gerard Boukes en de bassen Ben Brunt en Bart Bluemink. De instrumentale begeleiding wordt verzorgd door Het Promenade Orkest.   Toonkunstkoor Heerenveen nodigt u allen uit om op zondag 13 november 2016 in Trinitas te Heerenveen te luisteren naar de `huwelijksmuziek` van Mozart en Mendelssohn. Het concert begint om 15.00 uur, de zaal is geopend vanaf 14.30 uur.

Auteur

Harry de Jong