De Creatieve Mens: bouwen aan een thema

Heerenveen

Waar een klein dorp als De Knipe groot in is. In de traditie, die nu al 84 jaren voortduurt, werken de Knypsters samen om een prachtige allegorische optocht op de weg te zetten. Was dat in de eerste 35 jaren een gondelvaart, bij de demping van de vaart werd de praal en pracht op boerenwagens getild. Dit jaar doen dertien bouwploegen mee en werken aan even zovele praalwagens. In die bouwploegen zit veel creativiteit. Bij het team van de Oei-Oei buurt is Greta Lampers de drijvende kracht bij het bedenken van thema’s.

“We hebben een vaste kern van acht mensen”, zegt bouwer Sietse Veenstra. “Voor de vakantie moet er een thema liggen, want dat wordt geclaimd bij de organisatie. Greta heeft dan altijd wel één of meerdere ideeën en dat maakt ons enthousiast.” Het onderwerp moet actueel, een hot item zijn, vindt Greta. “Komt er iets voorbij in het nieuws, dan noteer ik dat. Ik bespreek de haalbaarheid en er wordt een technische bouwtekening gemaakt. Daarmee gaan we aan de slag. Die tekening is leidend, van daaruit gaan we verder. Tijdens het bouwproces wordt het idee dan nog wel aangepast en onderdelen uitgewerkt die beter uitvoerbaar zijn. Eigenlijk ontstaat het eerste idee al pratende en komt het thema op de wagen al bouwende.” Sietse: “Wanneer we aan het bouwen zijn, begint het te leven. Al doende kom je tot nieuwe inzichten die het geheel nog leuker en mooier maken. De basis is het belangrijkste, de aankleding en de kleuren komen later.” Met allerlei facetten moet rekening worden gehouden. Is het mogelijk en haalbaar om binnen de relatief korte periode tot de optocht het thema op de wagen te zetten. Figuren zijn te schilderen, maar kunnen ook worden uitgezaagd. Ideeën werken op schaal wel, maar in het groot treden er constructiefouten op. Greta: “Ook moeten we qua hoogte van de wagen rekening houden met de bomen. We moeten in dit jaargetijde denken aan regen en wind, daar moet de constructie dus tegen bestand zijn. De wagen ziet er ’s avonds bij donker anders uit dan ’s middags. In de uren tussen de eerste en tweede optocht hebben we nog tijd om de verlichting erop te zetten en details aan te passen.” In het geheim, met de deur op slot en de gordijnen dicht, werken de bouwploegen allang niet meer. Ieder weet van elkaar waar men mee bezig is, want het onderwerp dient al voor de vakantie kenbaar gemaakt te worden. Ligt het vast, dan kan een andere bouwploeg daar niet meer mee aan de gang gaan. “Vroeger ging alles wel stiekem”, weet Sietse, “maar dat kan nu niet meer. De plekken om te bouwen worden steeds schaarser. Wij werken hier met vier ploegen bij elkaar. Helpen elkaar ook wel en wisselen materialen uit.” De wagens worden door een jury op onderdelen beoordeeld. Actualiteit is een punt, originaliteit een ander punt, maar ook of er figuranten om de wagen lopen. Greta: “Dat hadden we vorig jaar bij Escher niet, maar deze keer houden we daar wel rekening mee. Ach, en de prijs is ook niet zo belangrijk. Het bedenken en bouwen, dat is mooi.” Sietse: “Dat wij tevreden zijn telt zwaarder, wat de jury ervan vindt doet er dan niet zoveel toe. Het publiek vindt het mooi en daar doen we het voor, uiteindelijk.” Bent u creatief en wilt u mee in deze rubriek? Of kent u een persoon die daarmee wel in de krant mag? Creatief in de meest brede betekenis: van kunstschilder tot beeldbouwer en van dichter tot muzikant, van klusjesman tot tekenaar en van praatjesmaker tot plaatjesmaker. Geef naam en adres door via info@jurjenkvanderhoek.nl. Jurjen K. van der Hoek

Auteur

Redactie