,Geen hulp bij liftstoring terwijl je lichamelijk gehandicapt bent en 9 hoog woont'

HEERENVEEN

Het zal je maar gebeuren: Geen hulp bij liftstoring terwijl je lichamelijk gehandicapt bent en 9 hoog woont. Het overkwam Gea Prins (48) uit Heerenveen. Tegenover de Heerenveense Courant doet ze  vandaag haar emotionele verhaal. 

,,Ik woon op de 9e etage van flat Eiland Nieuwburen te Heerenveen. Deze flat staat inmiddels 2 jaar, en heeft naast zo'n 45 gewone huurwoningen ook 16 zogenaamde FOKUS woningen. Hier kunnen rolstoelafhankelijk mensen wonen, die nog hun eigen regie voeren maar zorg nodig hebben van een ADL Assistent. Op zich hebben wij een prachtige locatie en is het erg fijn wonen. Ondanks je beperking toch zelfstandig kunnen wonen, gewoon in de maatschappij met hulp van ADL Assistenten van Stichting Fokus.'' ,,Nu ontstond er donderdagavond om 21 uur het volgende probleem: de enige lift in het gebouw in STORING!!! Een ADL assistent ondernam direct actie door de storingsdienst van woningbouwcorporatie Accolade te bellen. Ze kreeg te horen dat ze beter direct het storingsnummer van Schindler liften kon bellen.....Dit heeft ze gedaan, maar kreeg een monteur aan de lijn die al 13 uren dienst had gedraaid, en die niet van plan was om te komen. Vrijdagmorgen op 7.30 uur waren we de eerste!! Na een stevig gesprek werd er afgewacht wat er ging gebeuren. Nu moest het net zo zijn dat ik als enige Fokus bewoonster nog onderweg was, thuis kwam, en dus geen gebruik van de lift kon maken. Van de zorg kreeg ik het verhaal te horen, waarna ik na nog even gewacht te hebben het bedrijf Schindler ben gaan bellen. Na mijn verhaal verteld te hebben kreeg ik te horen: ja mevrouw in een flat met lift, wonen altijd mensen met rollators, slecht ter been en dat houdt niet in dat er alla minuut een monteur langs moet komen; morgenvroeg 7 uur!! '' ,,Nadat ik boos werd (wat niet mocht) zei deze meneer dat hij intern  zou overleggen en ik zou zsm terug gebeld worden. Tot op de dag van vandaag niks meer gehoord.  Toen dit na een half uur nog niet was gebeurd heb ik contact op genomen met politie fryslan. Hier kreeg ik een vriendelijke agent aan de lijn die naar mij luisterde en mee dacht hoe ik in huis kon komen. Binnen 10 minuten stond er al 2 agenten bij de deur. Na inspectie, overleg met collega's leek het erg lastig mij boven te krijgen. Een eventuele andere oplossing was om eventueel een nachtje in het ziekenhuis of verpleeghuis door te brengen zodat ik ook zorg kon krijgen...Helaas was ik in geen enkele instelling welkom.... Rond 00.30 uur heb ik mijn oudste zoon weten te bereiken die snel thuis is gekomen. Hij heeft zijn jongere broertje uit bed weten te bellen en hem verteld dat mem een bed nodig had en jij maar op de bank moest slapen.'' ,,Zo gezegd zo gedaan ben ik door politie en ambulance naar zijn huisje gebracht. Aangezien dat erg klein is, en beslist voor mij niet geschikt heeft mijn zoon vanuit de hal mij uit de rolstoel getild, en slepend naar de slaapkamer gebracht. Het ambulance personeel heeft de medische zorg op zich genomen.  Een noodgedwongen actie waar ik nu veel hinder en pijn van ondervindt.  Vrijdag morgen kon ik de eerste uren helemaal niks, door dat lichaam uitgevallen was.'' ,,Vrijdagmiddag heeft Accolade mij  direct een bezoek gebracht met bloemen en hebben we alles besproken.  Al met al een trieste en uiterst kwalijke zaak dat ik van 22 tot 1.30 uur noodgedwongen beneden in de hal moest bivakkeren.  Een lift in zo'n complex is te weinig. Wat gebeurt er bij een nog ernstigere calamiteit? 2 jaar geleden is de 2e lift wegbezuinigd, met deze calamiteit tot gevolg!!! Wij vragen ons af hoe dit voor de toekomst geregeld gaat worden. Maar  niet te hopen dat er nog eens brand uitbreekt op bv 9e etage......dit voorval heeft diepe wonden, indruk en spanningen nagelaten, ook voor de 15 andere Fokus bewoners.......''

Auteur

Harry de Jong