De Uitdaging: “Goede koffie verkopen”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Robert de Ridder, eigenaar van koffie- en thee speciaalzaak De Koffieplantage.

Robert de Ridder (50) werkte eerst 15 jaar als verkoper in de detailhandel en daarna 10 jaar in de buitendienst als sales- en accountmanager. Toen hij op een gegeven moment 80.000 kilometer per jaar reed, was hij toe aan een nieuwe uitdaging. Nadat zijn vrouw hem vroeg wat hij nou écht leuk vond, wist Robert het ineens: hij wilde zelfstandig ondernemer worden in de koffie- en thee business.

De Koffieplantage “Ik ben al heel lang gek van koffie. Twintig jaar geleden kocht ik mijn eerste espressomachine, Senseo bestond nog niet eens en iedereen dronk toen vooral filterkoffie ”, vertelt Robert de Ridder. Robert woont in Haren, bij Groningen, en daar was toen net een koffiewinkel geopend. “Ik ben naar binnen gegaan en heb de eigenaar gevraagd: Kun jij de kost verdienen met koffieboontjes?” Meerdere gesprekken volgden en die waren het begin van het ontstaan van De Koffieplantage. “Ik ben toen naar een geschikte locatie gaan zoeken, die vond ik in Heerenveen en heb toen een plan geschreven voor de bank waardoor ik een geldlening kreeg.”

3500 kilo koffie per jaar De Koffieplantage opende haar deuren op 1 september 2011 aan de Lindegracht 1 in Heerenveen en vierde het afgelopen weekend haar 5-jarig bestaan én de feestelijke opening van haar nieuwe pand aan Pleinweg 8 in Heerenveen. “We zitten nu op een centralere plek en samen met onze buren Wijn & Spijs, It Fiskhuys, Keurslagerij Zijlstra en Puur, staat de Pleinweg nu steeds meer bekend als dé culinaire winkelstraat van Heerenveen. Wij kunnen elkaar alleen maar versterken!” In de vijf jaar dat De Koffieplantage bestaat, breidde Robert zijn theeassortiment van 50 soorten uit naar 150 soorten. “En in dit nieuwe pand hebben we de ruimte om naar 200 verschillende soorten te gaan. Koffie en thee verkopen we het meest. We merken dat klanten het leuk vinden om telkens nieuwe soorten koffie en thee te proeven en uit te proberen en dat er steeds meer kilo’s koffie en thee worden verkocht. Op dit moment verkopen we zo’n 3500 kilo koffie per jaar. Mijn streven is om naar 5000 kilo per jaar te gaan. En dat gaat ook lukken.”

India Monsooned Malabar AA Robert is een echte koffiekenner en kan zijn klanten precies vertellen wat het verhaal achter een bepaalde koffiesoort is. “Zo hebben we bijvoorbeeld de India Monsooned Malabar AA. Hoe komt die koffie nou aan zijn naam? Honderden jaren geleden lagen koffieboontjes te drogen op grote doeken in de zon in Malabar in India. Daar waaide de zoute Monsoonwind over de koffiebonen heen, waardoor ze van groen naar geel kleurden. Mensen raakten hierdoor in paniek, omdat ze dachten dat die koffiebonen hierdoor niet bruikbaar waren. Maar er was een wijze man die doorging met het testen en proeven van die koffiebonen en uiteindelijk werd het een waanzinnig mooie koffie met een breed smaakpalet! Hij wordt omschreven als kruidig en er zitten tonen in van onder andere chocola en karamel. Op dit moment laat men nog steeds een zoute zeewind over de koffiebonen waaien, waardoor je dat hele smaakpalet proeft.” Die AA achter de koffienaam, duidt op de gradatie in kwaliteit, dit wordt bepaald door keurmeesters. Het begint onderin met F en eindigt bovenin met AAA.

Trouwe klanten De lievelingskoffie van Robert is de Café del Mundo. “Een stevige koffie met een zachte afdronk, waarbij je nog lang kunt nagenieten van de geur en de smaak van deze koffie. Bij ons is het de best verkochte koffie.” Door middel van vragen te stellen, komt Robert erachter welke koffie of thee het best bij een klant past. “Ik geef mensen vaak een paar kleine zakjes mee om te proberen en dan komen klanten later terug in de winkel om enthousiast te vertellen welke koffie of thee ze het lekkerst vonden. Koffie- en theeklanten zijn trouwe klanten. Mensen zijn steeds meer gewend geraakt aan verschillende soorten koffie en thee en vertellen mij vaak dat ze graag iets meer over hebben voor een betere kwaliteit, omdat ze dit meteen proeven en hier echt van kunnen genieten. Wij hebben slow roast koffie, waarbij de koffiebonen 15 minuten worden gebrand in plaats van 5 minuten, zoals vaak gebeurt bij goedkopere koffiemerken. De smaak blijft hierdoor veel meer in de koffieboon en dat proef je!”

“Mooie producten verkopen” Robert hoeft niet per se de grootste te worden, hij wil vooral graag mooie producten verkopen, van goede kwaliteit. “Mijn uitdaging is om Noord- en Midden Nederland van mooie koffie- en thee producten te voorzien. Ik hoef geen tonnen op de bank te hebben en een multinational te zijn met De Koffieplantage, als ik maar plezier in mijn werk heb en dat heb ik. Als ik mensen blij kan maken en ik kan twee keer per jaar op vakantie met mijn gezin, dan is het voor mij meer dan genoeg. Bovendien mag ik elke dag met vrolijke mensen werken, kan ik elke dag mijn passie delen en drink ik elke dag de lekkerste koffie en thee en dat maakt me blij! ”

Mieke van Veen


Auteur

Redactie