De Uitdaging: “Passende websites maken”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Eesger Toering, eigenaar van Knooppunt intermedia.

Eesger Toering (41) wist vroeger dat hij de techniek in wilde, maar had niet gedacht dat hij nu zijn eigen bedrijft omtrent website maken zou hebben. Na het vwo verkoos hij het hbo boven de universiteit, omdat hij meer praktijk- dan theoretisch gericht is. Hij studeerde werktuigbouwkunde, deed een kopstudie informatica en ging toen als detacheerder aan de slag bij Philips in Drachten. Daar ging Toering steeds minder dagen werken omdat zijn eigen bedrijf, Knooppunt intermedia, steeds beter ging lopen en uiteindelijk zegde Toering zijn baan op bij Philips om helemaal voor zichzelf te gaan werken.

Knooppunt intermedia Toering richtte Knooppunt intermedia in 1999 samen met zijn vader op. “Eind vorige eeuw had ik op een bepaald moment een gat-in-de-markt-gevoel. Websitebouwers waren er wel, maar onder de tienduizend gulden hoefde je niet te gaan komen praten voor een website. Hosting, het plekje waar het op internet staat, was ontzettend duur. Wij vonden dat de bakker en de kapper op de hoek ook op internet moesten kunnen. Ik heb toen samen met mijn vader een concept uitgedacht om die groep betaalbaar op internet te krijgen”, vertelt Eesger Toering. De hostingkosten gingen naar beneden, domeinnamen werden goedkoper en de klantenkring van Knooppunt intermedia werd groter. “Ik ben dit met mijn vader begonnen, omdat ik vooral een techneut ben en mijn vader was vertegenwoordiger. Die was commercieel en had veel ervaring. Vooral in het begin zijn heel veel bedrijven via mijn vader klant geworden.”

Veranderingen In de loop van de tijd zijn er een aantal dingen veranderd en heeft Knooppunt intermedia verschillende samenstellingen gehad. “In 2004 is een oud-klasgenoot voor de helft in dienst gekomen. In 2005 overleed mijn vader. Dat deed zakelijk, maar vooral privé erg pijn. Hij was nog maar 56. Toen is Knooppunt intermedia wel overhoop gegaan. Mijn oud-klasgenoot was toch niet zozeer ondernemer en is weer fulltime voor een baas gaan werken. Ik ben een tijd gefuseerd geweest, heb een stageloper in dienst gehad, daarna nog weer iemand in dienst gehad en van hen heb ik weer afscheid genomen om verschillende redenen.” Toering is wel tot de conclusie gekomen dat ondernemerschap wat anders is dan werkgeverschap. Nu is hij een vof samen met zijn vrouw. Zij doet voornamelijk de administratieve werkzaamheden voor Knooppunt intermedia. “In plaats van personeel aan te nemen, ligt de nadruk nu nog sterker op samenwerkingsverbanden. Zo werk ik onder andere samen met grafisch vormgevers, tekstschrijfsters en pr-adviseurs en sta je samen sterk.”

Robuuste sites Inmiddels heeft de websitebouwer ongeveer 150 tot 200 websites in zijn beheer. De eerste website die hij maakte was voor Le Chat Mort in Katlijk, een uitgeverij van Friese stripboeken. “En die allereerste website draait nog steeds. Hij is eigenlijk wel aan vervanging toe, maar voldoet nog steeds. Dat is ook een voorbeeld van hoe wij websites maken. Dat je een website zo robuust maakt, dat hij niet na een aantal jaar niet meer werkt omdat de techniek verandert, zoals nieuwe browsers of platformen als de mobiele telefoon.” Toering zorgt ervoor dat de websites die hij maakt er niet alleen aan de voorkant mooi uit zien, maar ook aan de achterkant goed werken en technisch robuust zijn. “Het is een manier van werken waardoor je iets meer moeite hebt om klanten binnen te halen, maar als ze eenmaal binnen zijn, gaan ze ook bijna nooit weg.”

“Passende websites maken” “De grote uitdaging voor mijn bedrijf is om datgene voor de klant te maken wat de klant nodig heeft en op zo’n manier dat dat over een x aantal jaren nog steeds werkt en als het heel even kan, ook dan nog bij het bedrijf past. Natuurlijk moet dan een website meegroeien met een bedrijf. Bedrijven die met kleine website beginnen en na jaren een joekel van een ding hebben. En dan is de uitdaging dat je kunt doorbouwen en niet opnieuw hoeft te bouwen, dat je kunt hergebruiken. De klant hoeft dan ook alleen een meerprijs te betalen in plaats van dat een site helemaal opnieuw gemaakt moet worden.” Daarbij komt ook voor de websitemaker de uitdaging kijken om een site veilig te houden. Toering kijkt niet alleen naar het uiterlijk van de site, maar kijkt vooral ook onder de “motorkap” van de site.

Diversiteit Toering is tevreden met hoe het nu gaat. De zelfstandigheid, de afwisseling en de uitdaging om zijn klanten goed van dienst te zijn, maken dat dit werk goed bij hem past. “De diversiteit maakt mijn werk leuk, maar ook de samenwerking met vakmensen en de uitdaging om wat moois voor de klant te maken wat past bij het bedrijf en wat duurzaam is. En de waardering die je daarvan krijgt op het moment dat het goed draait en dat zo’n klant na 5, 10 of 18 jaar nog steeds klant van je is; dat vind ik eigenlijk het mooiste. Hoe langer een klant klant blijft, hoe vleiender dat is voor het werk dat je voor diegene doet. Dat vind ik heel mooi om te doen.”

Mieke van Veen


Auteur

Redactie