De Creatieve Mens: schilderen met klanken

Heerenveen

“Het orgel is voor mij het instrument.” Johan G. Koers kan er zijn artistieke ei op kwijt. Niet zozeer in het bespelen ervan, maar veeleer in het schrijven van muziek voor dit instrument dat welhaast een orkest aan klankkleuren in zich bergt. Johan studeert orgel. Hij geeft concerten rondom in het land en voor de radio, totdat zijn rug het begeeft. De organist zoekt daarop een goede onderwijzer om van autodidact muziekdichter een geleerd componist te worden. Hij geeft les aan muziekschool De Meldij in Drachten en heeft nu nog een florerende eigen lespraktijk. Daarvoor huurt hij een kerkgebouw en reist door de provincie om leerlingen les te geven op het orgel waar ze zelf op spelen.

“Sommige van mijn leerlingen gaan naar concoursen. Andere bereid ik voor op de studie aan het conservatorium. Er is er één die geeft concerten en maakt cd’s. Daar heb ik veel voldoening van. Want, doordat ik mijn creativiteit niet meer kwijt kan in het spelen van de grote werken, uit die drang zich ergens anders in. Het componeren komt vanuit mezelf. Het zijn gekanaliseerde emoties die ik in een bepaalde structuur giet, omdat ik mezelf in het schrijven een wetmatigheid opleg.” Johan schildert met klanken in kleuren vol emotie. Werk om stil naar te luisteren, geen voorspel als achtergrond van het rumoer voor een kerkdienst. Abstract, met sporen van realiteit. Ook illustreert hij teksten, verbeeldt woorden in klanken. Bijvoorbeeld een adventslied van de tekstdichter Jochen Klepper. Een man die zichzelf en zijn Joodse gezin beroofde van het leven tegen de achtergrond van het nazidom. Het inspireert hem zijn gangen na te gaan aan de hand van dagboeken. “Ik ben een fijnschilder, maar sla weleens met een grof penseel om me heen. In mijn werken over psalmteksten hoor je de strijd en de moeite om de kroon des levens op te pakken. Daarin ben ik een realist, maar ik schrijf ook wel abstracte werken met een emotionele lading die nergens aan gelinkt is.” Hij schrijft voornamelijk werken voor orgel. Componeren voor meerdere instrumenten of voor een heel orkest en dat uitgevoerd krijgen, dat vergt goede relaties. Johan schreef ooit een strijkkwartet, maar dat heeft jaren geduurd voordat dit op een repertoire kwam. “Ik heb wel kamermuziek geschreven, wel stukken voor piano, liederen, ook werk voor koren, maar de helft van mijn oeuvre is toch orgel. Voor orgel schrijven is eigenlijk hetzelfde als dat je voor meerdere instrumenten schrijft. Een aantal werken voor zangstem en orgel schreef ik, in het Latijn want die taal is veel klankrijker.” Johan laat zich leiden door wat de tekst van een lied hem zegt, wat hij daarbij voelt. De melodie ervan is de basis om het geheel te bouwen. De componist doet er zijn ding mee en geeft er een eigen interpretatie aan. “Ik componeer mijn werken thuis aan de piano om ze vervolgens uit te geven, dan zijn er organisten die dat uitvoeren. Mijn naam staat wel op het programma tussen grote namen van bekende componisten. En dan schrijft de uitvoerende organist eronder: ‘je stond in goed gezelschap, maar dat geldt natuurlijk ook voor de anderen’.” Bent u creatief en wilt u mee in deze rubriek? Of kent u een persoon die daarmee wel in de krant mag? Creatief in de meest brede betekenis: van kunstschilder tot beeldbouwer en van dichter tot muzikant, van klusjesman tot tekenaar en van praatjesmaker tot plaatjesmaker. Geef naam en adres door via info@jurjenkvanderhoek.nl. Jurjen K. van der Hoek

Auteur

Redactie