De Uitdaging: “Een mooi product neerzetten”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Jan Slump, eigenaar van Slump Media Productions.

Op zijn dertiende solliciteerde hij al bij de NOS als cameraman, maar Jan Slump (58) kreeg toen een nette brief terug waarin stond dat hij nog wat te jong was. Video en tv boeide hem als kind al en hij wilde dan ook graag cameraman worden. Hij bezocht belangrijke schaatswedstrijden in het destijds dakloze Thialf niet om het schaatsen, maar om de camerawagens die er stonden. Achter de camera, dat was wat hij wilde en dat is hem gelukt.

KPN “Ik heb een elektrotechnische opleiding gedaan, maar kwam er al vrij snel achter dat dat niet was wat ik wilde. Ik heb de opleiding afgemaakt en ben toen, na de marine, bij KPN terechtgekomen. Het hoofdkantoor zat destijds in Groningen en ik werkte bij de commerciële afdeling in Heerenveen en Leeuwarden. KPN wilde intern communiceren via video en had dan ook een eigen videobedrijf op het hoofdkantoor. Ik switchte toen van de commerciële afdeling naar de videoafdeling en dat was helemaal wat ik wilde”, vertelt Jan Slump. Hij volgde opleidingen bij de Media Academie van de NOS en ging eerst aan de slag als producer. Hij regelde alle opnames van producten en diensten binnen KPN die bekend moesten worden gemaakt naar het eigen personeel.

Producent Later werd Slump producent en werd hij verantwoordelijk voor het bedrijfsjournaal van KPN Telecom. “We hadden ruime budgetten en daardoor konden we de beste mensen inhuren om de mooiste producten te maken. Highlights zijn live-uitzendingen met Charles Groenhuijsen vanaf de telecombeurs in Genève en de technische realisatie van grote evenementen voor KPN. Ik leerde hier ontzettend veel en heb een ontiegelijk mooie tijd gehad.” Slump begon eind jaren tachtig bij de audiovisuele afdeling van KPN en stopte eind jaren negentig. Op een gegeven moment waren er veranderingen binnen KPN gaande die als gevolg hadden dat Slump werd geacht om te verhuizen naar Den Haag. “Daar had ik niet zoveel trek in.”

Sc Heerenveen “Toen kwam sc Heerenveen om de hoek kijken en ben ik bij sc Heerenveen terechtgekomen. Ik heb daar ook een mooie tijd gehad en heb daar de afdeling media opgericht. Tjisse Wallendal was toen directeur en zag de noodzaak er wel van in om een media-afdeling op te richten ter ondersteuning van de technische staf, maar ook als extra service naar mensen in het stadion. En dan met name de leden van de businessclub.” In verschillende zakelijke ruimtes in het stadion werden monitoren opgehangen. Slump maakte, samen met een aantal trouwe en zeer betrokken vrijwilligers, een heel programma om de thuiswedstrijden heen. “Vooraf maakten we een praatje met Foppe de Haan, die destijds hoofdcoach was, over wat hij verwachtte van de wedstrijd en dat zonden we voor de wedstrijd uit in het stadion.” In de rust toonde Slump samenvattingen en na afloop van de wedstrijd waren er analyses te zien.

Videoanalyse “Bij sc Heerenveen waren we ook begonnen met videoanalyse. Dat deden we met tapes, die spoelden we terug en daar haalde ik samen met de destijdse assistent-trainer Gertjan Verbeek stukjes uit om later aan de spelers te laten zien. Dat was veel werk, de modernisering heeft dat een stuk gemakkelijker gemaakt. We hadden het in vijf jaar opgebouwd, konden goede analyses maken en Foppe kon het als goed gereedschap gebruiken om het team beter mee te maken.” In 2004 vond Slump het tijd om voor zichzelf te beginnen. “Ik had vijf jaar bij sc Heerenveen gewerkt en toen werd Foppe bondscoach bij Jong Oranje. Hij vertelde mij dat hij de videoanalyse die we hadden opgebouwd, ook bij de KNVB wilde gebruiken. Hij vroeg mij toen als freelancer om bij de KNVB, voor Jong Oranje en andere jeugdteams, videoanalyse te doen. Ik vond het geweldig dat hij mij vroeg, ik heb veel aan Foppe gehad. Ik had een goede basis om voor mezelf te beginnen.”

Slump Media Productions Slump heeft een aantal jaar voor de KNVB gewerkt als videoanalist en is onder andere mee geweest naar de Olympische Spelen in Beijing. “Het was een enorm mooie ervaring, maar na jaren in de voetbalwereld meegedraaid te hebben, vond ik het tijd voor iets anders. De content van bedrijven op internet werd en wordt steeds belangrijker en dat is waar ik me met mijn videobedrijf, Slump Media Productions, op richt.” Sfeerimpressies, productinformatie en promo’s produceren is de specialiteit van zijn bedrijf.

Tevreden klant “Mijn uitdaging is om samen met de klant een mooi product neer te zetten waar hij of zij tevreden mee is. Liever meer dan tevreden. Het mooie aan mijn werk vind ik dat ik het hele traject doe. Ik heb het eerste gesprek met de klanten waarin ik zijn wensen hoor, ik kom de opnames maken, monteer de video en doe ook de oplevering. Er is zo totaal geen ruis.” Geen week is hetzelfde bij Slump. En dat is ook waarom dit werk bij hem past, hij houdt van afwisseling. En hij mag ook graag met mensen omgaan. “Daarnaast houd ik van creativiteit en in mijn werk zit een groot stuk creativiteit. Je maakt iets wat er nog niet is. Het product is altijd nieuw.”

Mieke van Veen


Auteur

Redactie