Chauffeurs bereiden acties voor: Overleg met AB Transport Group levert niets op   

Heerenveen

 HEERENVEEN - Het overleg met de directie van AB Transport Group uit Heerenveen over het conflict rond de invoering van een vierdaagse werkweek heeft donderdagmiddag niets opgeleverd.

“Teleurstellend, we zijn geen stap vooruit gekomen. Eerder het tegenovergestelde, want we kregen een dreigement om de oren”, zegt Linda Slagter, onderhandelaar van CNV Vakmensen. De vakbonden gaan nu samen met de werknemers acties voorbereiden. Het conflict draait om de financiële gevolgen die de invoering van de vierdaagse werkweek heeft voor ruim 60 chauffeurs van de veevoerdivisie (Heerenveen). Slagter: “Ze gaan minder verdienen en moeten vaker in het weekend werken. Ze gaan ook meer gebroken diensten draaien. Gevolg is dat ze vaker – op eigen kosten – van huis weer naar hun standplaats moeten rijden. Alles bij elkaar kan het een chauffeur honderden euro’s per maand schelen.”  Lager salaris Het nieuwe systeem is per 1 januari ingegaan en de ervaringen van de eerste weken zijn niet geruststellend, zegt FNV-onderhandelaar Hans Robijn. “De chauffeurs maken nu gemiddeld ruim 40 uur, veel minder dan de 50 tot 60 uur die ze normaal gesproken maakten. Dat betekent eind van de maand een veel lager salaris.”  Koude kermis Voorafgaand aan het overleg met de directie hadden de vakbonden nog goede hoop op een oplossing. “Maar we kwamen van een koude kermis thuis. De directie bleek niet bereid om aan de zorgen van de werknemers tegemoet te komen”, zegt Slagter. “Sterker nog, de directie liet doorschemeren dat alle chauffeurs voortaan op een werkweek van 40 uur gezet zouden worden, als een soort strafmaatregel. Ze maakten gemiddeld zo’n 50-60 uur per week, kun je nagaan wat dat voor hun inkomen zou betekenen.” Acties De invoering van de vierdaagse werkweek laat ook de chauffeurs bij de andere vier divisies niet koud (bij AB Transport Group werken in totaal zo’n 800 mensen). “Zij zien de bui al hangen en vrezen dat ze op een later moment ook aan de beurt zijn”, aldus Robijn en Slagter. “Veel chauffeurs zijn boos en staan achter het voeren van acties. Die gaan we dus nu voorbereiden.”

Auteur

Harry de Jong