Ziekenhuis Tjongerschans krijgt ,aanmeldzuil'

HEERENVEEN

 Iedereen die binnenkort een afspraak heeft in ziekenhuis Tjongerschans in Heerenveen, meldt zich eerst met zijn legitimatiebewijs bij een aanmeldzuil in de centrale hal van het ziekenhuis.

Vervolgens komen zijn gegevens in beeld. Na het controleren – en eventueel wijzigen of aanvullen – van deze gegevens, kan de patiënt naar de betreffende polikliniek gaan. Er  staan  vrijwilligers bij de zuilen klaar om mensen zo nodig te helpen met het aanmelden en wijzen van de route. Patiëntenportaal In tegenstelling tot veel andere ziekenhuizen die met een soortgelijk systeem werken, zijn de zuilen in de Tjongerschans  geïntegreerd in het ziekenhuisinformatiesysteem, het elektronisch patiëntendossier en het online patiëntenportaal (Mijnantonius en MijnTjongerschans). Hierdoor kunnen patiënten thuis rustig op de bank hun bezoek aan het ziekenhuis al voorbereiden door gegevens in te zien, te wijzigen en eventuele vragenlijsten in te vullen. De patiënt kan dan nog sneller langs de zuilen in de centrale hal. De zuilen zijn in januari getest door ruim 150 medewerkers, vrijwilligers en leden van de cliëntenraad. Zij kregen de kans om te merken hoe patiënten de nieuwe manier van aanmelden ervaren. De 150 testers reikten waardevolle suggesties aan om de instructies op de zuilen en de doorstroming naar de poli’s verder te verbeteren. Deze verbeteringen worden de komende weken aangebracht. Grietje van Buiten, sectormanager beschouwende vakken in Tjongerschans: ,,Onze polimedewerkers houden een belangrijke rol bij de begeleiding van patiënten. Mensen kunnen zich soms verloren voelen in een ziekenhuis. Dat willen wij niet. Gastvrijheid is erg belangrijk.’’

Auteur

Harry de Jong