De Creatieve Mens: van staartklok tot maquette

Heerenveen

“Ik ben vindingrijk in het bedenken van oplossingen.” Om spullen in een oude staat terug te brengen, het repareren en restaureren, kijkt Peter Appelhof eerst goed hoe ze gemaakt zijn. Terwijl zijn vriendje een krantenwijk heeft, zit Peter in het schuurtje van zijn ouders een meidenkast op te knappen. Het is zijn passie bestaande dingen te herstellen.

“Daar gaat mijn creativiteit over. Ik trek geen boomstam uit het bos om daar iets uit te hakken. Ik heb klokken gerestaureerd, en dan vooral staartklokken. Want zo’n klok is niet alleen tandwieltjes, gewichten en een slinger. Er zit van alles meer aan: lood, glas, hout, fineer. Hoe mooi, met liefde en vakmanschap deze gemaakt zijn, dat is prachtig om te zien. Het is jammer voor de eigenaar, maar je doet mij geen groter plezier dan met een koekoeksklok die ergens van de wand is gevallen en in duigen ligt. Het duurt even, maar ik krijg het weer helemaal goed.” Peter schildert. Eerst schilderijen, later wijzerplaten. Dat is lopendebandwerk in opdracht. Een molentje en een weggetje, een knotwilgje langs de kant van een slootje. In de hoogtijdagen van de staartklokken wel honderd platen per week. Dan had Peter geen zin meer om in het weekend thuis nog aan een schilderij te beginnen. “Dat vind ik achteraf nog wel jammer. Ik denk ook dat mijn stijl door dat schilderen van wijzerplaten is verpest. Hoewel, ik heb er wel van geleerd. Heel snel mengen van kleuren, en met zo weinig mogelijk middelen toch er iets van te maken zodat het aantrekkelijk genoeg is dat mensen het gaan kopen. Het is geen kunst, het is een kunstje om te doen, een trucje.” De gedegen schildersopleiding die Peter aan de LTS volgt, kan hij later goed gebruiken bij het restaureren van kasten en klokken. Klokken maakt hij ook zelf, van kast tot uurwerk, onder meer voor het buitenland maar ook met een speciale bestemming. “Een Friese stoeltjesklok als afscheidscadeau voor burgemeester Herman Reinders. Een staartklok voor Evert van Benthem nadat hij voor de tweede keer de Elfstedentocht heeft gewonnen. Onlangs heb ik nog een bijzondere klok voor het Scheepvaartmuseum gerestaureerd. Schilderijen herstel ik ook. Komt er iemand langs met een winkelhaak in het doek of een sleetse plek, dan werk ik die beschadiging bij zodat het onzichtbaar is bij strijklicht.” Wanneer de drukte het toelaat, gaat hij vissen. Alles gaat terug het water in, maar een vers snoekbaarsje is de klos. Bij Museum Heerenveen werkt hij met een collega aan maquettes van gebouwen uit het oude Heerenveen. Het grootste project was en is de plaats Heerenveen van rond 1830, maar ook maakt hij modellen van de watertoren, de voormalige LTS en het oude postkantoor. “Dat is ook weer een kwestie van goed kijken. En ik zie het voor me hoe het toen was wanneer ik bezig ben met een huisje. Daarom zet ik wel een schep tegen een muur of klompen voor de deur. Geen bezoeker die het opvalt, maar ik vind het leuk om te doen. Want met zo’n detail daag je jezelf uit. Kan ik dat zo klein maken. Dat kan.” Bent u creatief en wilt u mee in deze rubriek? Of kent u een persoon die daarmee wel in de krant mag? Creatief in de meest brede betekenis: van kunstschilder tot beeldbouwer en van dichter tot muzikant, van klusjesman tot tekenaar en van praatjesmaker tot plaatjesmaker. Geef naam en adres door via info@jurjenkvanderhoek.nl. Jurjen K. van der Hoek

Auteur

Redactie