Veenbranden: Bericht aan reizigers

Heerenveen

Kent u Valys? Een systeem van ‘bovenregionaal’ vervoer, opgezet om mensen met een beperking in staat te stellen lange reizen te maken, van deur tot deur, waar dat niet met het openbaar vervoer lukt.

Ín feite een aanvulling op de regiotaxi, in de jaren negentig opgezet door het Ministerie van VWS. Ook voor het ‘natransport’, tussen het eindstation en het adres van bestemming. Een regiotaxipas, met laag tarief en zonodig rolstoelbusje, geldt namelijk alleen in uw eigen gemeente.  Enfin, heeft u een gehandicaptenparkeerkaart, OV-begeleiderskaart of WMO-vervoersvoorziening van uw gemeente, dan kunt u een Valyspas aanvragen. Met elk jaar een ‘kilometerbudget’ van 650 kilometer voor taxireizen tegen een gesubsidieerd tarief van 20 cent. De Valysreiziger kan ook reizen boeken die deels per trein gaan. Bij Valys-begeleid  staat er op het treinstation een begeleider klaar. Voor het hoe en wat van de treinregeling verwijs ik u naar de website van Valys.  Het kwartiertje van Valys Zoals u ziet, biedt Valys voor mensen met een beperking veel mogelijkheden in het bovenregionaal vervoer. Een waarschuwing: Neem wel ruim de tijd. De regel is dat een Valys-taxi kan komen voorrijden in de periode van een kwartier vóór tot een kwartier na het afgesproken tijdstip. Dat half uur speling moge in het belang van de vervoerder zijn, dat is het niet altijd voor u als klant.   Een denkbaar geval: Een klant vraagt een taxi aan op zijn adres in Heerenveen om 18.45 uur, want hij wil uiterlijk om 19.15 uur in Drachten zijn voor een vergadering. In de praktijk kan de taxi om 18.30 uur arriveren, maar ook om 19.00 uur. De kans dat de vervoerder zich om precies kwart voor 7 meldt, is klein. Komt-ie om 18.30 uur, dan neemt de klant het voor lief dat hij een kwartier te vroeg aankomt op de plaats van bestemming. Je gaat  niet zitten mopperen op de chauffeur, want deze wordt aangestuurd door een planner op het kantoor van het Vervoersbedrijf.   Vervelend wordt het pas, wanneer het vervoersbedrijf ook op de terugreis dat kwartiertje eerder komt voorrijden, terwijl jij nog bij de Rondvraag in de vergadering zit of nog afscheid staat te nemen. In dat geval zou de klant wel eens de pé in kunnen hebben en zitten mokken tijdens de terugreis.   Echt vervelend wordt het wanneer er op de heenweg een medepassagier moet worden opgepikt, zodat het taxibusje pas na een lange rondrit in Drachten aankomt. Omdat jij daardoor niet op tijd bent voor je vergadering, ben je er eerst niet bij, boos als je bent op het taxibedrijf en je de concentratie in de vergadering niet weet te vinden.. Laat van je horen! Mogelijk gebeurt dit niet vaak; in elk geval bleek bij navraag dat Valys weinig klachten van reizigers krijgt. Gelukkig maar. Of denken de reizigers: Ik laat het maar zitten? Juist mensen met een beperking kruipen nogal gauw in hun schulp. Niet doen, laat wat van je horen.   Remco Helder

Auteur

Harry de Jong