Lidl distributiecentrum in Heerenveen voorloper in duurzaamheid

HEERENVEEN

 Twintig jaar geleden opende Lidl de deuren van haar eerste Nederlandse vestigingen. De supermarkt, met alleen maar eigen merken, viel in de smaak en groeide naar 400 filialen.

Het grote aantal nieuwe winkels bracht ook nieuwe distributiecentra met zich mee. De eerste hiervan stond in Heerenveen en behoort inmiddels tot de meest duurzame logistieke gebouwen van Europa. Dat maakt het verhaal van de discounter zo verrassend. In oktober 1997 opende Lidl haar eerste winkels in Wolvega, Goor, Emmen, Lemmer, Steenwijk, Assen, Klazienaveen en Leeuwarden. De keten had destijds al 2.600 vestigingen, verspreid over heel Europa. Vanaf dat moment konden klanten ook in ons land profiteren van ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’.  Nieuwe formule De afgelopen jaren heeft de supermarkt actief ingezet op gezondheid in de provincie Friesland. De discounter zette een nieuwe formule neer, die zich kenmerkt door eenvoud en uitsluitend eigen kwaliteitsmerken. Het assortiment bestaat onder andere uit kruidenierswaren, groente, fruit en verse broodjes, maar ook speelgoed en boormachines. Het wordt voortdurend uitgebreid en inmiddels kunnen klanten bij Lidl terecht voor zo’n 1.500 producten. Veel non-food producten worden ook via de webshop verkocht, en er zijn steeds wisselende en verrassende themaweken.  Distributiecentrum van 7 voetbalvelden groot Heerenveen was de eerste plaats in Nederland waar Lidl een distributiecentrum opende. Hiervandaan werden winkels in het hele land bevoorraad. Met het uitbreiden van het aantal winkels werd de opslag vergroot van 33 duizend naar 46 duizend vierkante meter, oftewel 9 voetbalvelden groot. Anno 2017 beschikt de supermarkt over 6 distributiecentra in Nederland.  Duurzame discounter De discounter wil haar klanten vandaag én morgen het beste bieden en richt zich daarom op duurzaamheid. Tien jaar geleden introduceerde Lidl als eerste supermarkt eigen merk fairtrade producten. Inmiddels vormen duurzame producten als MSC-gecertificeerde vis en vlees met het Beter Leven-keurmerk vaste en vertrouwde onderdelen van het assortiment. Ook bij het ontwerp van het distributiecentrum werd prioriteit gegeven aan het gebruik van energiezuinige technieken en duurzame materialen. Dit leverde uiteindelijk een 4 sterren BREEAM-NL* Excellent waardering op, met als resultaat dat het pand een van de meest duurzame gebouwen van Europa is. Marlijn Simons-Somhorst is Manager Corporate Responsibility & Relations bij de supermarktketen: “We focussen bij Lidl op kwaliteit en duurzaamheid en werken op een efficiënte en kostenbewuste manier. Of het nu gaat om de inkoop van producten, energiebesparing in de filialen of de recycling van grondstoffen op het distributiecentrum: iedereen is bij ons een beetje duurzaamheidsmanager in z'n eigen job”. 

Auteur

Harry de Jong