Boek van Heerenvener onthult ‘spaarpot van pijn en genot’

HEERENVEEN

Een internationaal bekend boekingsplatform overtuigt bezoekers onbewust door in te spelen op een ‘spaarpot van pijn en genot’.

De bezoekers ontvangen in rap tempo een veelvoud aan persuasieve signalen. “Het is een onvoorstelbare orkaan”, verklapt Heerenvener Dion van der Vaart in een nieuw boek over neuromarketing (verkrijgbaar vanaf 25 mei). De marketingexpert vertelt in zijn boek hoe menselijk gedrag (gedeeltelijk) wordt gestuurd door onbewuste processen. Daarin vergelijkt hij het menselijk brein met een spaarpot van pijn en genot. “Die spaarpot wordt op het boekingsplatform in kwestie geconfronteerd met alarmerende kaders, terwijl slimme teksten als een sensuele stripper voor je ogen dansen.” Beïnvloedingsformule Van der Vaart vervolgt: “Ze bieden een aantrekkelijk Vooruitzicht waar ánderen al van profiteren –Volgzaamheid. Vervolgens wil je dit niet mis lopen – Verliesaversie. Je zou dus kunnen spreken van een beïnvloedingsformule: V x V x V. Het resultaat? Verleiding! Ondersteund door een visuele explosie van fantastische foto’s, sierlijke sterretjes en dikke duimpjes.” Jan met de korte achternaam “Die beïnvloedingstechnieken zijn niet per se negatief: gek genoeg wil het onbewuste brein ook graag gestuurd worden”, zegt de auteur van het managementboek Overtuigen met neuromarketing in 59 minuten. “Er is namelijk weinig zo irritant als eindeloos moeten zoeken naar iets en uiteindelijk ontevreden een website verlaten omdat je er blijkbaar voor jan met de korte achternaam was.”

Auteur

Harry de Jong