De Uitdaging: “Goed afscheid nemen”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Janet de Vries, locatiemanager van uitvaartcentrum De Schans en crematorium Schoterhof.

Als jong kind had Janet de Vries (50) heel erg de drang en behoefte om op een begraafplaats te zijn. Ze woonde er vlakbij en tijdens vakanties ging zij er graag naar toe en stak dan een kaarsje aan voor degenen die er niet meer zijn. Wat haar aansprak, was een bepaalde rust die ze daar vond. Janet wist al snel dat ze een dienstverlenend beroep wilde uitoefenen, ze wilde graag politieagent worden. Werken bij de Jeugd- en Zedenpolitie was haar droom. Uiteindelijk ging ze SPH studeren en werkte ze jarenlang in de hulpverlening voordat ze in de uitvaartbranche ging werken.

Sociaal “Waarom ik graag een dienstverlenend beroep wilde, is omdat dat iets is dat in me zit. Ik kom uit een sociaal nest. Mijn vader was een heel sociaal bewogen man. Dat krijg je met de paplepel ingegoten. Je moet er voor andere mensen zijn, daar ben ik heel erg mee opgegroeid”, zegt Janet de Vries. Zij heeft jaren in de residentiële setting met kinderen en volwassenen gewerkt. De dood en rouw kwamen in deze jaren ook voorbij. De overstap naar de uitvaart voelde als een natuurlijke stap die Janet maakte in de periode dat haar kinderen oud genoeg waren. “Je bent niet elke dag op tijd thuis.”

Yarden Haar laatste baan in de hulpverlening was in de dagbehandeling. Op een bepaald moment koos Janet er bewust voor om ontslag te nemen. Het was klaar voor haar en ze startte met een opleiding tot uitvaartverzorgster bij Docendo in Geldermalsen. “Ik was een half jaar met die opleiding bezig, toen ik hoorde over een vacature bij Yarden als uitvaartverzorgster in Friesland. Die baan kreeg ik. Ik was nog met mijn opleiding bezig en werkte al als uitvaartverzorgster, dat was een mooie combinatie.” Uitvaartverzorgster moet volgens Janet wel in je zitten. Hoe ga je om met mensen, hoe luister je naar ze en hoeveel ruimte geef je ze? “Het helpt ook als je een stukje levenservaring hebt. Maar het belangrijkste is dat je jezelf bent. Met alle ervaring die ik al had van omgaan met mensen, was de stap van bij mensen binnenkomen niet zo groot. Ik was niet bang om bij mensen aan tafel te zitten, moeilijke gesprekken te voeren en om te gaan met emoties die loskomen.” Daarnaast werd  Janet interne trainer. Met de ervaring uit haar vorige werkveld was dat een mooie aanvulling op haar functie als uitvaartverzorgster.

Locatiemanager Janet begon in 2010 bij Yarden. Sinds 2015 is ze locatiemanager van uitvaartcentrum De Schans in Heerenveen en crematorium Schoterhof. Als locatiemanager heeft ze samen met het team veranderingen aangebracht. Zo is het uitvaartcentrum onlangs volledig gerestyled. “Er zijn mooie en ruime opbaarkamers gerealiseerd. Op deze wijze kunnen nabestaanden ieder moment en op hun eigen manier bij hun dierbare overledene zijn. De aula is een intieme familieaula geworden. Er is een laatste verzorgingsruimte gekomen waar ook rituele bewassingen kunnen plaatsvinden. Wij leven in een multiculturele samenleving en Yarden wil een ieder graag op de juiste wijze faciliteren.” Ali B, te zien is de nieuwste commercial van Yarden, opende op 10 maart samen met directeur Sabrina Franken het vernieuwde uitvaartcentrum.

Misvattingen “Het voordeel van ons opgeknapte uitvaartcentrum, is dat mensen niet met tijdsdruk zitten. We kennen sinds kort het afscheid met onbeperkte tijd. Dat wil zeggen dat mensen alle tijd die ze wensen en nodig hebben, ook kunnen nemen. De nabestaanden bepalen zelf hoe lang ze afscheid willen nemen, daar is veel in mogelijk. Standaard bestaat niet. Er zijn mensen die hebben behoefte aan een muziekstuk en even samen zijn in de aula en anderen hebben liever een hele uitgebreide plechtigheid. Met eveneens een uitgebreide catering. Dat is allemaal mogelijk.” Het jammere vindt Janet dat dat de branche zelf ideeën omtrent  invulling en mogelijkheden in crematoria niet altijd op de juiste wijze naar nabestaanden communiceert. “Er is juist heel veel mogelijk.”

Er is veel mogelijk “Mensen moeten weten dat het precies zo moet gaan als zij dat willen, dat is belangrijk. Het crematorium bepaalt niet en de uitvaartverzorger bepaalt ook niet. De familie bepaalt. Alle tijd en alles wat er bij hoort, kan gefaciliteerd worden.” Janet ‘s uitdaging is onder andere ook om de dood bespreekbaar te maken en te vertellen wat er mogelijk is bij het crematorium en het uitvaartcentrum. Hiervoor worden open dagen en rondleidingen georganiseerd. “We willen voorkomen dat nabestaanden later zeggen: ‘dat had dus wel gekund, maar dat wisten we niet’. Wij werken niet voor onszelf, maar zijn in dienst van. Maar één ding is belangrijk: dat familie goed afscheid kan nemen op de manier zoals zij dat wil.”

Mieke van Veen


Auteur

Redactie