Royal Smilde breidt retail activiteiten uit door overname van Fred & Ed

HEERENVEEN

Royal Smilde breidt nationaal en internationaal de retail activiteiten uit door overname van het voedingsmiddelen merk voor kinderen: Fred & Ed.

Smilde Bakery heeft op 3 juli de aandelen overgenomen van het bedrijf Food Sense BV uit Zwolle, producent en handelshuis van de Fred & Ed producten. Fred & Ed heeft een vooraanstaande positie op de Nederlandse markt voor kinderproducten. Inmiddels is het merk klaar voor verdere professionalisering en internationale expansie. Royal Smilde heeft een internationale groei agenda. Om deze groei te versnellen, zal Royal Smilde de introductie van Fred & Ed op internationale markten combineren met de introductie van het HomeMade merk voor bakmixen. Fred & Ed is ruim 10 jaar geleden opgericht door Wouter Pol en Karin Löwik, beide exUnilever werknemers en enthousiaste ondernemers. Zij hebben met hart en ziel het Fred & Ed concept een eigen gezicht en positie in de markt gegeven. Daarmee staat er nu een lijn van leuke onderscheidende en gezonde kinderproducten onder het bekende Fred & Ed merk. Voortbouwend op het succes in Nederland is het concept nu klaar voor een verdere professionalisering en internationale opschaling, met name in West-Europa. Deze overname biedt Royal Smilde een mooie kans dit te combineren met de internationalisatie van HomeMade. Het HomeMade assortiment bakproducten is gebaseerd op het ‘just add water’-concept van Smilde Bakery. Aangezien HomeMade zich in dezelfde fase bevindt als Fred & Ed, kunnen beiden nu samen versneld internationaal worden geïntroduceerd. Passend in internationale strategie Royal Smilde Ronald Prince, directievoorzitter van Royal Smilde, is daarom dan ook "zeer verheugd met deze kans. Deze is volledig in lijn met de overall strategie van ons bedrijf waarbij internationalisatie een belangrijke pijler voor de toekomst is". Alex Kruiter, algemeen directeur van Smilde Bakery, voegt daar aan toe "We werken al geruime tijd samen met bakproducten voor kinderen onder het duo-brand Fred & Ed en HomeMade. Voor de internationale uitrol ligt een gezamenlijke aanpak voor de hand." Ook Wouter en Karin zijn erg enthousiast over de zo ontstane samenwerking: "Nadat we jaren met plezier veel energie hebben gestoken in het ontwikkelen van het Fred & Ed concept, is dit nu klaar voor introductie in het buitenland. Door de overname zijn we nu in staat dit met de juiste investeringen en schaalgrootte op de juiste manier te doen." De komende tijd zullen de concepten verder worden uitgebouwd en aangevuld, inspelend op de nationale en internationale trends en ontwikkelingen.

Auteur

Harry de Jong