De Uitdaging: Opera Spanga

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Aylin Sezer, lyrisch sopraan in de hoofdrol Violetta Valery van Giuseppe Verdi’s La Traviata in de bewerking van Opera Spanga.

Opera, dat is niet meteen het eerste waar Aylin Sezer aan denkt als ze begint met zanglessen. Geboren in Istanbul, opgegroeid in Turkije, als kind van een Turkse vader en een Nederlandse moeder. Bij het koor op een Italiaanse meisjesschool weet de leiding al vrij snel dat ze beschikt over een goede zangstem. Zingen vindt ze leuk en Aylin zingt met haar mama in de auto alle liedjes mee van Ja Zuster Nee Zuster. Daarom neemt ze op aandringen van haar moeder zanglessen. De docent vindt haar stem goed genoeg voor klassiek. Ze houdt van het podium “Opera is iets voor dikke oude dames, met zo’n Vikinghelm op, vond ik op mijn zestiende. Maar mijn docent gaf me een aria en die ging ik zingen. En wanneer je dat dan eenmaal een keer in je lijf voelt, hoe dat voelt… dat is gewoon verslavend. Van huis uit luisterde ik naar jazz en naar onder meer de Dire Straits, en op zondagochtend werd er dan weleens klassiek aangezet. Ik heb lang getwijfeld of ik van het zingen mijn beroep zou maken. Na de middelbare school wilde ik in het buitenland naar de universiteit. Ik had verschillende opties een studie te volgen, maar ik besloot aan het conservatorium zang te proberen. Doe ik het niet dan blijft het jeuken en gaat het knagen: had ik het wel moeten doen of niet. Ik dacht laat ik het een jaar doen, lukt het niet dan kan ik altijd een andere studie kiezen. Politicologie aan de Nottingham University had ik achter de hand.” Als tiener doet ze op school mee met musicals en theatervoorstellingen. Ze houdt van het podium, Aylin wordt er blij van. Dus Engeland werd het niet, maar de Opera Academie wel. Na de studie in 2010 wordt haar stem al vrij snel opgepakt door agenten en managers en kan ze mooie dingen doen. Ze wordt uitgenodigd voor audities en gaat op wereldtournee. Na zeven succesvolle zingende jaren komt ze binnen bij Corina van Eijk, artistiek leider en regisseur van Opera Spanga. Een uitdagend libretto “Violetta Valery is sowieso een rol waarvoor je überhaupt begint met zingen. Het is zo’n fantastische gelaagde rol, waarin de componist Verdi verschillende personages uit laat komen. Hij had heel goed door dat de mens uit diverse personen bestaat. Vanmorgen was ik de moeder, die nog een flesje moest maken voor mijn dochtertje. Nu ben ik de zangeres tijdens de repetitie van een voorstelling en vanavond ben ik de vrouw van mijn man. Zo steekt Violetta tijdens de diverse acts ook in elkaar, het is een interessante rol met veel lagen. Zangtechnisch is het lastig en ook het acteren daarbij. Dat is een dimensie meer, wat het misschien juist wel gemakkelijker maakt. Maar voordat alles op de automaat staat, het zingen en het acteren. En dan samen met de collega’s. Violetta heeft een uitdagende verhaallijn, want geschreven eigenlijk voor verschillende types sopranen. Snel en levendig in de eerste acte, daarna groot en dramatisch, vervolgens  terughoudend en lyrisch. Lastig.” Trouw aan jezelf blijven Ze heeft nooit eerder Verdi gedaan, het is haar eerste Violetta en Aylin Sezer is nieuw bij Opera Spanga. Een hele uitdaging! “Je moet jezelf uit kunnen dagen om het beste uit jezelf te halen. Trouw aan jezelf blijven, terwijl het team blijft voeden. Jij voedt de dirigent, de regisseur en iedereen in de cast. Je geeft iedereen wat ze nodig hebben, maar je neemt ook alles wat je nodig hebt om de beste voorstelling neer te zetten. Iedere avond wil ik iets nieuws gevonden hebben, wat ik daarvoor niet had gezien of gehoord of gedacht. Dan is het voor mij een geslaagde avond. Ik wil geïnspireerd raken om nieuwe dingen uit te proberen in mijn rol. Mijn perspectief, samen met en in Verdi’s werk. Dat vind ik kunst, want anders is het gewoon een motortje dat aanslaat en elke keer hetzelfde deuntje afdraait. Opera wordt vaak gezien als reproductie. Ik heb veel bewondering voor mensen die terug gaan naar hoe het was en gespeeld moest worden. Dat is een hele kunst. Ik geloof daar ook in dat we dat moeten weten, die bagage hebben. Net als de kunstschilder die de klassieken bestudeert voordat hij zijn eigen werk gaat maken.” Wat is de uitdaging van Spanga? “Uitdagen klinkt agressief, ik zou uitnodigen gebruiken. Het is geweldig om met Corina te mogen werken. Ze weet heel goed wat ze wil, maar staat tegelijk open voor wat de cast inbrengt. Dat is een prachtige combinatie. Dat geeft de gedetailleerdheid aan de productie. Inspireren, experimenteren en open blijven. Soms begrijpt mijn hoofd niet wat ze wil, maar wanneer ik het dan eenmaal speel denkt mijn lichaam: okay, ik begrijp waarom je dat voelt of denkt. Haar visie op het stuk verandert wanneer wij als spelers ermee bezig zijn. Mijn visie van Verdi’s la Traviata verandert ook. Het is een levend iets wat steeds verandert. Het is de uitdaging ook om daar een voorstelling van te maken waar we allemaal in geloven.” Tekst: Jurjen K. van der Hoek Foto: Dinand van der Wal        

Auteur

Harry de Jong