Reportage: Gosse Koopmans tekent panorama op locatie

ORANJEWOUD

  ,,Nee, joh. Ik vind het juist leuk dat de mensen tegen mij praten en me van alles vragen. Ik laat me graag afleiden, want ik houd ervan contact te hebben. Dat inspireert me.’’

Plaats van handeling is het cafe van kunstmuseum Belvédère in Oranjewoud. Terwijl om hem heen bezoekers een kopje koffie drinken of een broodje eten, zit kunstenaar Gosse Koopmans (1957) achter zijn schildersezel en werkt met oliepastel aan een panorama dat nog een hele avontuurlijke weg heeft af te leggen. Onder zijn vaardige vingers krijgt het paneel echter langzaam vorm. Aan inspiratie hoeft het Koopmans niet te ontbreken, want het uitzicht door de glazen wanden van de horecaruimte is prachtig. Aan beide kanten strekken het museumpark en het landgoed Oranjewoud zich op deze zonnige vrijdagmiddag bijna uitnodigend uit om zich door een kunstenaar te laten vereeuwigen.  En dat is precies wat Koopmans doet. Het is de bedoeling dat het interieur van het café wordt verbeeld in samenhang met het uitzicht buiten.   Koopmans kwijt zich letterlijk met verve van zijn taak. Op een aantal vrijdagmiddagen in juli en augustus komt hij speciaal naar Oranjewoud om ,live’ verder te werken aan een panorama waarvan het resultaat nog lang niet vast staat. Maar de klus zal ongetwijfeld verrassend goed uitpakken. Dat mag je ten minste concluderen uit de fraaie panorama’s die in het kader van de expositie On The Spot momenteel van hem zijn te zien in het kunstmuseum. Zo hangt er onder andere een  panorama van zijn woonkamer en ook z’n eigen atelier heeft hij op meeslepende wijze vastgelegd.   ,,Elk paneel is een oefening,’’ lacht Koopmans, terwijl hij goedgemutst verder schildert. ,,Het gaat uiteindelijk om het grote geheel.’’ Een ouder echtpaar volgt bewonderend zijn verrichtingen. ,,Mogen wij u straks wat vragen stellen?’’ vragen ze beleefd. Dat mag wel van de kunstschilder. Daarvoor is hij immers naar Oranjewoud gekomen. Elk paneel dat hij schildert, heeft z’n eigen focus, legt hij even later uit. ,,Ik reageer op het moment en kom er steeds weer achter dat onze waarneming vanuit hetzelfde standpunt maar heel beperkt is. We zien maar een fractie van wat er is.’’   Daarom zijn z’n panorama’s ook een constante stroom van onderzoek, zou je kunnen zeggen. Kopmans: ,,Het boeit mij mateloos wat er gebeurt met licht en ruimte. En alles wat ik zie inspireert mij. Daarom is het maar een geluk dat ik kan schilderen, ha ha. Als ik met een doek begin, heb ik trouwens nooit een vastgesteld plan in mijn hoofd. Al schilderend komt dat vanzelf. Weet je wie mijn grootste inspiratiebron is? Mijn vrouw Sharon. Als zij achter me staat, ga ik beter werken. Ja, ik weet ook niet hoe het kan, maar zij heeft een speciale invloed op mij. Misschien komt dat ook wel omdat zij niet is opgegroeid met kunst en daarom heel onbevooroordeeld in dit wereldje staat.’’   Koopmans glimlacht en schildert bedachtzaam verder. Het oudere echtpaar steekt z’n bewondering niet onder stoelen of banken. Met glinsterende ogen zien ze hoe er langzaam vorm ontstaat uit de streken van het pastelkrijt op het doek. ,,Dat wordt vast een prachtig panorama,’’ voorspellen ze. De kunstenaar met eigen ogen  aan het werk zien? Dat kan. Gosse Koopmans is binnenkort weer aanwezig in het café van Museum Belvédère. Daar werkt hij dan verder aan zijn panorama. Harry de Jong

Auteur

Harry de Jong