De Uitdaging: "Uit de dubbele cijfers"

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Sytze Brouwer, schipper van skûtsje Gerben van Manen.

Dit jaar is hij voor het eerst schipper op een skûtsje tijdens het SKS skûtsjesilen, maar Sytze Brouwer (34) is al van jongs af aan betrokken bij het skûtsjesilen. Zijn vader was in de jaren tachtig altijd al bemanningslid op het skûtsje van Grou en later ook op die van Heerenveen. Elke vakantie ging hij skûtsjesilen en hij weet niet beter dan dat dat is wat hij de zomer doet. Het was voor hem wachten totdat hij oud genoeg was om zelf mee te mogen varen. Hij zeilde altijd wel al in kleine bootjes, maar echt skûtsjesilen begon voor hem in 1997.

Ketelbinkie “In 1997 werd mijn vader schipper op het skûtsje van Eernewoude en toen mocht ik voor het eerst meedoen aan de wedstrijden. Dat is al twintig jaar geleden, maar ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik vond het hartstikke spannend om te beginnen. Je weet wel ongeveer wat er gaat gebeuren, maar hoe voelt zoiets? Ik weet wel dat het toen net zo voelde als het nu voelt. Diezelfde spanning”, zegt Sytze Brouwer. Hij begon aan boord bij zijn vader in de roef van het skûtsje, als ketelbinkie. Sytze mocht alle kleine klusjes doen. “Daar begin je mee, maar daar heb je snel genoeg van.”

Gerben van Manen In 2004 werd de vader van Sytze schipper op het skûtsje van Heerenveen. Sytze besloot bij het skûtsje van Eernewoude te blijven. “Ik wilde meer leren van een andere schipper. Onder Gerhard Pietersma heb ik veel verschillende functies aan boord gehad, onder andere fokkenist, en heb ik superveel geleerd.” Nadat zijn vader vertrok naar het skûtsje van Heerenveen, bleef Sytze nog vijf jaar op het skûtsje van Eernewoude voordat hij ook aan boord kwam van het skûtsje van Heerenveen. “De jongens van Heerenveen zeilden heel goed, in 2006 en 2008 werden ze kampioen, dat wilde ik ook weleens meemaken. En toen ik in 2009 werd gevraagd, zei ik geen ‘nee’. Ik kwam terecht op de Gerben van Manen als schotenman. Een jaar later werd ik fokkenist. Dat jaar werden we ook kampioen.”

Schipper Dit seizoen beleeft Sytze zijn vuurdoop als schipper. “Voor deze functie werd ik gevraagd. Voor mij is het enorm mooi. Op het skûtsje van Heerenveen ligt een aardige historie qua mijn familie. Vanaf de jaren zeventig zijn er verschillende Brouwers schipper geweest op het skûtsje. Ik vind het hartstikke mooi dat ik dat ook mag proberen en twijfelde dan ook geen moment toen ik werd gevraagd.” Als veertienjarige was schipper zijn wel iets wat Sytze later ook zou willen worden. “Dat is ook meer jeugdigheid. Als je dan wordt gevraagd, dan ga je er weleens anders over nadenken. Je hebt heel veel verantwoordelijkheden. Je moet veel dingen zelf regelen, maar ook een hoop dingen uit handen kunnen geven. Je maakt je overal druk om, maar dat zijn dan echt de randzaken, niet het zeilen zelf. Dat vond ik wel lastig, maar dat heb ik nu wel onder controle. Ik voel niet de druk om de familienaam hoog te houden. Ik wil het gewoon goed doen, vooral zo’n eerste jaar als schipper.”

Trainen In de aanloop naar het SKS skûtsjesilen dat 5 augustus begint, heeft Sytze hard getraind met zijn bemanning. Gemiddeld zo’n twee keer per week. In het voorseizoen is Sytze met zijn team vooral bezig geweest met technische dingen. “Wat voor zeil kiezen we, hoe ligt het schip in het water? Als we de zeilen hebben, dan gaan we kijken hoe we die het beste op het skûtsje kunnen zetten en hoe we het schip zo snel mogelijk kunnen laten zeilen. Op een gegeven moment heb je een basis en daar gaan we dan op verder. Maar het is ook belangrijk dat ik aan de jongens wen en dat zij aan mij wennen. We hebben er nieuwe jongens bij en ook jongens die een andere functie hebben gekregen, dat moet ook allemaal goed lopen. Op een gegeven moment denk je het juiste gevoel te hebben en dan is het vooral nog de puntjes op de i zetten.” Zijn vader kwam af en toe bij trainingen kijken en gaf hem advies. “Ik moet me vooral concentreren op het sturen en hij hield dan de andere zaken aan boord wat meer in de gaten. Hij vertelt me dan hoe hij bepaalde dingen zou doen. Ik vind het hartstikke fijn dat ik op hem kan terugvallen.”

Uit de dubbele cijfers De uitdaging voor Sytze is om zichzelf rustig te houden en om met zijn jonge ploeg uit de dubbele cijfers te komen. “We hebben niet zo heel veel te willen denk ik, maar we willen wel graag uit de dubbele cijfers. Daar moeten we eerst maar eens uit zien te komen en dan zien we wel wat het brengt. Ik weet wel dat iedereen weer ontzettend gebrand is en dat het volgens mij dichterbij elkaar zit dan het ooit bij elkaar heeft gezeten.”

Vrijheid Zeilen geeft Sytze een gevoel van vrijheid. “Het is gewoon heerlijk dat je met zo’n groot schip die snelheden kan behalen. Als het schip van 19 meter 50 doet wat jij wilt, dat je niet hoeft te sturen, dat ie gewoon helemaal in zijn element ligt en dat je alles onder controle hebt met dertien man, dat is het allermooiste gevoel wat je kan hebben. Dat is echt een kick.”

Mieke van Veen


Auteur

Redactie