De Uitdaging: “Neuzen dezelfde kant op”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Peter de Vries, centrummanager van Heerenveen en coach van een marathonschaatsteam.

De 50-jarige Peter de Vries heeft twee banen waarin hij twee van zijn passies kwijt kan: schaatsen en de retail. Peter is zowat opgegroeid in het centrum van Heerenveen. Zijn vader opende toen Peter 7 jaar was een sportzaak aan het Breedpad in Heerenveen. Twee jaar later verhuisde die winkel naar de Dracht en het gezin ging toen boven de winkel wonen. Vanaf dat moment is Peter verweven geraakt met het centrum. Als klein jongetje voetbalde hij, na sluitingstijd van de winkels, met zijn vriendjes op de winkelstraat; Peter is echt opgegroeid in het centrum. Op zijn 10e ging hij voor het eerst schaatsen bij een schaatsvereniging. 30 jaar later zei hij zijn topsportcarrière als marathonschaatser vaarwel, maar besloot een aantal jaar later weer in de sport terug te keren als coach.

Schaatsen

“In het schaatsen was ik nooit uit-uitgedaagd. Ik wilde altijd weer die prijs winnen. Als je dan stopt met die sport, dan kom je erachter dat het in het maatschappelijke leven best lastig is om diezelfde uitdaging en bevrediging te vinden die je kreeg van die sport”, zegt Peter de Vries. De centrummanager ging op zoek naar een invulling en heeft zo onder andere gewerkt bij AZ en SC Heerenveen als accountmanager, is samen met zijn vrouw aan de Lindegracht begonnen met een franchise concept Schuurman Schoenen en werkte bij een telecombedrijf. “Telkens ging ik op zoek naar een nieuw uitdaging. Vorig jaar werd ik door een professioneel marathonschaatsteam gevraagd of ik daar ploegleider wilde worden. Dat wilde ik wel, alleen ik had ook een fulltime baan bij een telecombedrijf.”

Centrummanager

Peter vroeg zijn voormalige werkgever of hij minder kon gaan werken, maar dat was geen optie. Maar toen las Peter op LinkedIn een vacature waarin gezocht werd naar een centrummanager voor Heerenveen voor 20 uur. “Ik dacht: dat is een uitdaging. En ik kon het met de schaatssport die me zo lief is, combineren.” Peter informeerde wat precies de bedoeling van de functie was, werd uitgenodigd voor een gesprek en uiteindelijk aangenomen. “Toen moest ik tegen mijn huidige werkgever zeggen dat ik stopte, mij inschrijven bij de Kamer van Koophandel als zelfstandige waardoor ik opeens niet meer verzekerd ben bij ziekte en moest ik mijn lease auto inleveren.” Stichting Centrum Promotie Heerenveen benoemde Peter op 1 mei dit jaar als centrummanager van Heerenveen.

Naar de zin

De eerste maanden als centrummanager is Peter vooral veel in gesprek gegaan met mensen die wat te maken hebben met het centrum. “Ik wilde zorgen dat ik weet wat er allemaal is en wat er speelt in het centrum. Als centrummanager wil ik de spil en verbinder zijn tussen de vier groepen mensen die met het centrum te maken hebben: de winkeliers, de horecaexploitanten, de gemeente en de centrumbezoekers.” Het liefst maakt hij het iedereen naar de zin. “Maar dat zou een utopie zijn. Het is voor mij wel een uitdaging om dat proberen te stroomlijnen en in ieder geval proberen de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het gaat waarschijnlijk niet met iedereen lukken, maar ik probeer daar wel maximaal op in te zetten.”

Team

“Ik zou ook graag willen dat winkeliers meer met elkaar in gesprek gaan. Vaak kennen ze hun buren wel, maar van een winkelier dertig winkels verderop weten ze niks. We hebben met z’n allen dat centrum en daar eten we allemaal van. We zorgen er met z’n allen voor of Heerenveen als centrum toekomstproof is of niet. Slagen of niet slagen ligt vaak erg dichtbij elkaar, maar heeft grote verschillen als gevolg. ” Wanneer Peter als coach van het schaatsteam langs het ijs staat en de schaatsers niets presteren, dan is hij ook niet succesvol. Maar als diezelfde schaatsers winnen, dan is hij een succescoach. “Ik ben niet diegene die schaatst, maar draag mijn steentje bij en ben een van de schakels. Net zoals ik nu in het centrum ook een van de schakels ben. Als die samen niet goed passen, kun je rondjes blijven schaatsen, maar win je geen wedstrijd.” In het centrum heeft Peter te maken met zo’n 250 individuele ondernemers en die probeert hij als team samen te laten werken.

Beleving

Beleving is voor Peter het kernwoord voor het centrum. Volgens hem is de consument naar iets meer op zoek dan dat hij vroeger in zijn fysieke winkel zocht, een stukje beleving. “Als jij een dagje naar de Efteling gaat, parkeer je je auto en voordat je binnen bent heb je al beleving. Daarom mag van mij de aankleding van het centrum nog wel wat beter. En als een klant leegstaande winkelpanden ziet, helpt dat ook niet echt mee aan de beleving.” Hij zou dat graag veranderd zien, maar dat kost tijd en geld. “Je wilt snel resultaat zien met alles wat je doet, maar het is in dit vak niet zomaar even klaar dat je echt dingen ziet veranderen. Ik steek best wel veel uren in dingen die onzichtbaar zijn, maar die Heerenveen wel verder helpen.”

Moeilijk

Wat Peter zo uitdagend leek aan de functie van centrummanager toen hij de vacature las, is dat het hem een pittige job leek. “En dat pittige is met name een uitdaging. Ik houd niet van gemakkelijke dingen. Ik heb met 250 ondernemers te maken, die allemaal zo hun eigen mening en ideeën hebben en als je dat een obstakel vindt, moet je dit werk niet doen.” Als schaatser was het voor hem ook een uitdaging om zijn lichaam zo goed te trainen dat hij een Elfstedentocht kon winnen. “Dat heb ik ook gedaan. Twee keer op de Weissensee, de alternatieve Elfstedentocht. Ik ben op zoek naar uitdaging in mijn leven. Als iets te makkelijk wordt, dan heb ik weer een andere uitdaging nodig. In mijn werk als centrummanager blijft die uitdaging continu. Als ik vandaag wat heb bereikt, dan is er morgen weer wat nieuws.” Mieke van Veen

Auteur

Redactie