De Uitdaging: "Belevingswereld kinderen begrijpen"

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Pyretta van der Woude-Wijnia, kinder- en jeugdtherapeut bij Praktijk Pyretta.

Vijf jaar geleden begon Pyretta van der Woude-Wijnia haar eigen praktijk: Praktijk Pyretta. Daarvoor was ze werkzaam bij Talant. Maar altijd voelde ze wel: dit ga ik niet mijn hele leven doen. Ze wilde graag nog eens een eigen bedrijf beginnen. Het ondernemerschap zit dan ook in haar familie. Het moederschap deed haar uiteindelijk doen besluiten om voor zichzelf te beginnen.

Geboorteproces

“In 2006 was ik zwanger van Fleur en onze zoon Maikel werd in 2008 geboren. Hij had vastgezeten in het geboortekanaal en later bleek dit ook de reden te zijn dat hij slecht sliep en niet lekker in zijn vel zat. De invloed van het geboorteproces op de latere moeder-kindbinding vond ik zo interessant, dat ik daar meer over wilde weten en meer mee wilde doen”, zegt Pyretta van der Woude-Wijnia. Een bekende van Pyretta vertelde haar over opleidingscentrum Mirre in Drenthe. Daar zag ze bij een opleiding het zinnetje: ‘Het is niet de kunst om volwassen te worden, maar om de puurheid van het kind te behouden’. “Wow, dacht ik. En ik zei tegen mijn man: dit is het.” Pyretta besloot zich te laten omscholen. En wel als kinder- en jeugdtherapeut.

Paard

Een manier waarop ze kinderen probeert te helpen, is door te werken met paarden. “Het effect van hulpverlening met paarden wordt steeds bekender. Je gaat niet paardrijden, maar alles doe je samen met en naast het paard.” Pyretta heeft een eigen Friese merrie, Teske. Teske is dol op kinderen. Het paard spiegelt het gedrag van degene die bij hem komt staan en doet dit zonder oordeel. “Daarnaast helpt het werken met een paard erg goed om het zelfvertrouwen te vergroten en opnieuw te leren hoe je nu eigenlijk contact maakt. Vaak vinden kinderen die gepest zijn het moeilijk om contact te maken. Verder leert het paard je hoe je leiding kunt nemen en hoe jij je grenzen kunt aangeven.” Tijdens de sessie hoeven kinderen Pyretta niet per se aan te kijken, wat veel kinderen ook fijn vinden.

Sport

“Ik heb in die vijf jaar dat ik nu besta, mijn praktijk ook uitgebreid met hulpverlening in combinatie met sport. Dat doe ik samen met Maarten de Jong, voormalig profvoetballer bij sc Heerenveen en FC Groningen.” Maarten doet de sportkant en Pyretta de hulpverlening. Vaak ziet Pyretta dat vooral jongens deze vorm van hulpverlening helemaal geweldig vinden. “Jongens willen liever niet stilzitten en praten, maar graag fysiek bezig zijn. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug op school. De jongens willen graag onderweg naar het gymnastieklokaal even tegen elkaar aandrukken of gek doen, terwijl de meisjes best handje in handje willen lopen.”

Jeugdtrainers

Bij hulpverlening in combinatie met sport vindt Pyretta het zeer belangrijk dat er meer aandacht komt binnen sportverenigingen om de pedagogische kwaliteit van jeugdtrainers te verbeteren. Daarom heeft ze een training ‘train de trainer’ ontwikkeld waarin de jeugdtrainers worden begeleidt bij de pedagogische aspecten van het trainerschap. “Ze krijgen meer inzicht in de belevingswereld van de kinderen, leren hoe te handelen bij bepaald (vaak terugkerend) lastig gedrag. Tot slot komt het leeftijdsspecifiek communiceren met de jeugdspelers aan bod.”

Anti-pesttraining

Twee jaar geleden heeft Pyretta een eigen anti-pesttraining ontwikkeld. Deze training is speciaal ontwikkeld voor groepen binnen onderwijsinstellingen waar tijdelijk extra begeleiding van externe professionals gewenst is om een positieve verandering binnen een groep tot stand te brengen. “Het is belangrijk dat een kind zich veilig voelt in de groep. Basisveiligheid is voor kinderen een belangrijke voorwaarde om je te kunnen ontwikkelen. Gelukkige kinderen leren immers meer. Veel te vaak komt het nog voor dat er klassikaal trainingen worden gegeven zonder te weten of elk kind zich wel veilig en vertrouwd voelt in de groep.”

Maatwerk

Pyretta benadrukt dat het programma een aanvulling, dus een verrijking is op bestaande programma’s die de basisscholen hanteren. Deze training verzorgt ze samen met Maarten de Jong. Middels sport en spel in combinatie met een therapeutische aanpak worden groepsprocessen zichtbaar in de klas. “Tijdens onze trainingen krijgen de leerkrachten nieuwe inzichten in de kinderen en handvatten aangereikt hoe te reageren en/of te handelen bij terugkerend gedrag van een kind. De training is maatwerk, ze hebben een begin en een einde en het midden is voor iedereen en elke groep anders. Niets is gestandaardiseerd.” Dit programma wordt ook preventief ingezet binnen basisscholen. Begin dit schooljaar zijn Pyretta en Maarten mee geweest op schoolkamp naar Ameland met groep 7/8 van OBS De Tjongerschool uit Mildam. Deze twee groepen werden dit schooljaar voor het eerst een combinatiegroep.

Belevingswereld

De uitdaging van Pyretta in haar werk is om elke keer weer een kijkje in de belevingswereld van het kind te mogen nemen om het kind beter te begrijpen. Het werk dat Pyretta nu doet, is echt haar passie. Het kost haar geen moeite. Naast haar werk in haar praktijk wil ze nu ook meer haar kennis en ervaringen gaan delen binnen het onderwijs, kinderopvang en met andere professionals. “Ik doe mijn werk uit liefde voor de kinderen. Ik sta op voor het kind dat niet gehoord en gezien wordt. Mijn drive is dat het kind weer wordt begrepen. Want in mijn praktijk bestaan er geen moeilijke kinderen, maar kinderen die het moeilijk hebben.” Mieke van Veen

Auteur

Redactie