Recensie Posthuis: Feest der herkenning met Simon & Garfunkel Acoustic

Jop Wijlacker en Dennis Kolen hebben allebei hun eigen band, maar ze delen een liefde voor de muziek van Simon & Garfunkel.

Dat hebben ze sinds vorig jaar te gelde gemaakt met een tournee langs de Nederlandse theaters waarin ze bekende en minder bekende nummers van hun helden akoestisch vertolken. Dat wil zeggen met alleen een akoestische gitaar en een ukelele. De beide muzikanten stonden donderdagavond met dit programma in het Heerenveense Posthuis en voor de stampvolle zaal werd het een feest der herkenning. Het merendeel van het publiek bestond uit ouderen die de tijd van de grote hits van Simon & Garfunkel nog bewust hebben meegemaakt en er werd regelmatig uit volle borst meegezongen. Maar Wijlacker en Kolen maakten er dan ook een echt feestje van met fraaie beelden en smakelijke anekdotes uit de turbulente carrière van het meest succesvolle duo uit de geschiedenis van de popmuziek. De muzikanten hadden zich vooral laten inspireren door het reünie concert van Simon & Garfunkel op 19 september in het Central Park in New York. Met het puike gitaarspel van Kolen en de gevoelige tweestemmige harmonieën wisten ze precies de essentie van de liedjes te raken. De kracht van dit programma ligt vooral in het feit dat Wijlacker en Kolen bewijzen dat nummers als Soud Of Silence, Mrs. Robinson en The Boxer ook in een uitgeklede versie genoeg ruggengraat blijken te hebben  om niets aan kracht in te boeten. Ze mogen dan ook gerust tot popklassiekers worden gerekend die van generatie op generatie actueel blijven. Of zoals Wijlacker zei: ,,De composities van Paul Simon zijn klassiek en tijdloos, net als Mozart en Bach.’’ Harry de Jong