De Uitdaging: “Entreestudenten leren schaatsen”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze week vertellen Arjen Wolters en Frans de Bruin over schaatslessen voor entreestudenten van het Friesland College.

Het is dinsdagochtend 20 februari. Terwijl in Gangneung de beste schaatsers ter wereld strijden om Olympisch eremetaal, staan in Thialf studenten van de entreegroep van het Friesland College in Heerenveen, voor de derde keer in hun leven op het ijs. Studenten afkomstig uit onder andere Eritrea, Syrië en Pakistan hebben de ijzers ondergebonden en proberen zich staande te houden op het gladde ijs. Frans de Bruin kijkt als docent van de entreeopleiding toe en Arjen Wolters is aanwezig om Helga, derdejaarsstudent van het CIOS, te assisteren bij het geven van de schaatslessen.

Samenwerking

“De entreegroep van het Friesland College bestaat onder andere uit een groep vluchtelingen en die krijgen vandaag schaatsles”, vertelt Arjen die naast schaatstrainer bij Gewest Fryslân, docent ijs- en skatesporten bij het Friesland College is. Derdejaarsstudenten van de studie ‘gezondheid en voeding’ hebben Helga gevraagd of zij voor haar studie ijs- en skatesporten de schaatslessen wil geven aan de entreestudenten. “Helga is ook derdejaarsstudent en is een goede schaatser. De entreestudenten volgen deze schaatslessen als onderdeel van ‘vitaal burgerschap’. Het is dus een mooie samenwerking”, aldus Arjen die vooral assisteert.

Vluchtelingen

Op het middenterrein van Thialf vertelt Frans, docent bij de entreeopleiding, meer over de entreestudenten: “Ze komen uit verschillende landen, hebben verschillende leeftijden en ook verschillende achtergronden. De een was in zijn thuisland een econoom en de ander was boer. Maar wat ze gemeen hebben, is dat ze vluchteling zijn, de meeste met een tijdelijke verblijfsvergunning, en dus op zoek waren naar een veiliger land. Sommige zijn echt, zoals je wel op tv ziet, in een bootje met honderden anderen naar een veiligere plek gevaren.”

Vooruitgang

Vandaag geeft Helga, met hulp van een aantal andere CIOS-studenten, de derde van in totaal vier schaatslessen aan de studenten. Arjen kan zich nog goed de eerste les herinneren: “Zij hadden allemaal nog nooit ijs gezien. Het was een totaal nieuwe ervaring voor ze. De meesten waren bang; ze voelden aan het ijs en ze vonden nog niet echt steun. In het begin kwamen ze nauwelijks vooruit, maar dat zou je niet zeggen als je ze nu bezig ziet. De vooruitgang is groot. Dit is pas de derde les en de meesten schaatsen al zonder rekje. Ja, ze zijn heel enthousiast.”

Basis

De schaatsleerlingen schaatsen kris kras door elkaar op de ijsbaan op het middenterrein van Thialf. De een met, de ander zonder schaatsrekje. Botsingen zijn er niet, en anders verzacht de helm die alle studenten dragen waarschijnlijk de pijn. Twee studenten boekten al zo veel progressie dat ze rondjes mogen schaatsen op de 333-meterbaan. “De entreestudenten leren de basis van het schaatsen, zodat ze straks zelf kunnen gaan schaatsen als ze dat willen. We doen dit ook om te laten zien dat schaatsen er is. En dat het een vorm van sport is. We stimuleren het. Ze zien het nu ook met de Olympische Spelen op tv en dat helpt ook wel. Ze merken ook echt wel dat schaatsen groot is in Nederland”, vertelt Arjen.

Nederlands

De studenten die vandaag hun beste schaatsbeentje voorzetten, volgen de richting Handel en Logistiek. “Ze lopen onder andere stage bij de Albert Hein, bij Lidl, Kwantum en Brand Visser. Dat vinden ze helemaal fantastisch. Hun stagebegeleiders zijn ook erg enthousiast over ze. Ze vinden de studenten betrouwbaar en gemotiveerd”, zegt Frans. Het doet Frans goed. Frans probeert de studenten van alles bij te brengen over de Nederlandse cultuur. Zo leren de studenten over de Nederlandse normen en waarden en wat Nederlands burgerschap inhoudt. Het belangrijkste volgens Frans is dat ze goed Nederlands leren spreken: “Als dat niet in de basis aanwezig is, dan wordt het lastig. Maar net als wij als docenten, zijn hun stagebegeleiders ook altijd bereid om te helpen. Ze zeggen tegen de studenten: ‘Als je iets niet snapt, vraag het! We vinden het geen enkel probleem om vragen te beantwoorden’.”

Leren schaatsen

6 maart vindt de laatste schaatsles plaats. “Voor nu is de uitdaging dan ook om de entreestudenten te leren schaatsen en voor de entreestudenten is het de uitdaging om het schaatsen onder de knie te krijgen. Ik speel daar een coördinerende/begeleidende rol in en ik vind het machtig mooi om deze mensen blij te zien en om te zien hoe ze leren schaatsen”, besluit Arjen. Mieke van Veen

Auteur

Redactie