De Uitdaging: “Pitchen voor een volle zaal”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Annemieke Mintjes en Ingmar Bouma over Business Voice Heerenveen.

Bij Business Voice Heerenveen is het principe hetzelfde als The Voice Of Holland: coaches die omgedraaid luisteren naar een kandidaat. Het verschil is dat bij Business Voice Heerenveen de coaches niet op zoek zijn naar muzikaal talent, maar naar ondernemerstalent. Annemieke Mintjes, eigenaresse van Mintjes & Co Communicatie, en Ingmar Bouma, werkzaam als MKB-adviseur bij MTH accountants, zijn kartrekkers van Business Voice Heerenveen.

Samenwerking

“De eerste edities van Business Voice werden in Meppel gehouden, dat rolde later uit naar Steenwijk. Rabobank en MTH waren de twee initiatiefnemers in beide edities. Toen MTH zich hier in Heerenveen vestigde en contacten met Rabobank onderhield, ontstond het idee om in Heerenveen ook een editie te organiseren. Die twee partijen hebben de eerste stappen ondernomen”, zegt Ingmar Bouma. Annemieke Mintjes sloot zich er al vrij snel bij aan en zo werd een groepje gecreëerd dat in samenwerking met het Posthuis Theater in Heerenveen de organisatie van het evenement op zich nam. De eerste editie vond plaats in 2015 en de derde vindt 19 april plaats in het Posthuis Theater in Heerenveen.

Startende ondernemers

“Business Voice Heerenveen is een evenement waar we starters, bedrijven die minder dan vijf jaar bezig zijn, een podium bieden voor hun business. Hiermee kunnen ze coaching verdienen en dus een extra steuntje in de rug krijgen”, aldus Annemieke. Ingmar: “Veel ondernemers zijn al gestart en lopen op een gegeven moment ergens tegenaan. Hoe krijg ik meer marketingaandacht? Hoe krijg ik mijn klantenpakket verder op poten? Hoe zit het met mijn personeel? Allemaal vragen waarmee ze door de coaches geholpen kunnen worden.” Volgens Annemieke zijn de deelnemers ondernemers met lef, omdat je lef moet hebben om je zo kwetsbaar op te stellen en aan te geven dat je ergens hulp bij kunt gebruiken.

Coaches

Coaches dit jaar zijn Jelmer Hornstra, personeels-/bedrijfsadviseur bij MTH accountants, Bart Voorintholt directeur bedrijven bij Rabobank Heerenveen – Zuidoost Friesland, Hilda de Haan, account-director bij Crossmedia Communicatie Groep, Martin Beljon, coach bij en eigenaar van Het Tiende Huis, Marjan Soepboer, ondernemerscoach bij Ynbusiness, en Thom de Ruiter, directeur Econvert Climate & Energy. “Het zijn coaches uit diverse branches, zodat er voor elke ondernemer in principe een coach is die bij diegene past. De kandidaat moet de coach triggeren zodat die geïnteresseerd raakt om hem of haar verder te helpen. Soms draaien er vier coaches, dan mag de kandidaat een coach kiezen. Maar soms draait er een, dan heb je gelijk een match”, zegt Ingmar.

Acht finalisten

“Uit de ondernemers die zich hebben aangemeld, pitchen er uiteindelijk acht hun bedrijf tijdens de finaleavond in het Posthuis Theater. Ingmar, Mark Dijksma van de Rabobank en ik selecteren die acht. De finalisten krijgen dan van tevoren nog een pitchtraining van pitchcoach André Jager zodat ze een goede pitch neer kunnen zetten”, aldus Annemieke. De ondernemers komen uit verschillende richtingen. Van gastouderbureau tot digitale dienstverlening. 

Prijzen

Alle acht finalisten hebben als individuele prijs dat ze coaching kunnen winnen. Daarnaast wordt er nog een overall winnaar gekozen door de zes coaches. Diegene krijgt de meeste media-aandacht. Ook is er dit jaar voor het eerst een publieksprijs. Het publiek kan ter plekke in de zaal via een app hun winnaar kiezen. “En vanuit het Stimuleringsfonds van de Rabobank is er nog een prijs van 2500 euro voor een ondernemer die zich onderscheidt op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Tenminste, als er een ondernemer is die aan die voorwaarden voldoet. Die prijs is niet per se voor de winnaar, maar voor diegene die het best binnen de kaders van het Stimuleringsfonds past”, zegt Annemieke.

Zaal vol

In het algemeen is de uitdaging voor Annemieke en Ingmar om steeds een stapje beter te worden en zich te blijven ontwikkelen. De uitdaging dit jaar is dat de twee graag de zaal in het Posthuis Theater nog voller willen. “Wat is er nou gaver voor die ondernemers dan pitchen voor een volle zaal!? Dat maakt het nog even echter. Belangstellenden zijn dus van harte welkom. En als je dan wat verder doorkijkt, we organiseren Business Voice met minimale middelen, we doen zo veel mogelijk met zo weinig mogelijk, en het zou leuk zijn als we daar wat meer ruimte in krijgen. Dat we ondersteund worden door bedrijven die ook zeggen: dit vinden we leuk”, aldus Annemieke. “Dat die bedrijven zich aan ons willen verbinden. Business Voice moet zich als een olievlek verspreiden over de gemeente Heerenveen”, vult Ingmar aan.

Hulpvraag

“Wij hebben dus eigenlijk ook een hulpvraag. Je kwetsbaar opstellen, dat vragen we van de deelnemers en dat doen wij hier ook mee. We redden het en zorgen er elk jaar voor dat het lukt, maar het zou leuk zijn als de financiën wat ruimer zouden zijn”, zegt Annemieke. Ingmar en Annemieke merken wel dat mensen nu makkelijker aanhaken bij Business Voice en dat Business Voice zich begint te bewijzen: “Het begint elke keer meer vorm te krijgen en het is gaaf dat dat lukt.”

Mieke van Veen


Auteur

Redactie