De Uitdaging: “Wikkelen en ontwikkelen”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Helga Lycklama à Nijeholt en Sieuwke Ferbeek van Frou & Frou Sûkelade en Mear.  

‘Ik fyn dy om ôf te slikjen’, ‘Wy 2… binne 1’ en ‘Tige tank’, zomaar een greep uit de teksten die Helga Lycklama à Nijeholt (50) en Sieuwke Ferbeek (53) hebben bedacht voor hun chocoladewikkels. De twee zijn al dertig jaar vriendinnen, allebei creatief ondernemend en sparren vaak via WhatsApp met teksten en woordgeintjes. Het leek ze daarom een leuk idee om samen daarmee iets te gaan doen. Zo ontstond vorig jaar het bedrijfje van de twee vrouwen waarvoor ze chocoladewikkels ontwikkelen: Frou & Frou Sûkelade en Mear.

KLAFA Chocolade

“Het doel van taal kan zijn om mensen te helpen of om ze blij te maken. Maar je maakt mensen ook blij met chocola. En daar houden we zelf ook van. Zo kwamen de chocoladefabriek in Achlum, van Jan en Marijke Klaver, op ons pad. Daar hadden ze het juiste formaat repen waar wij wat mee konden”, zegt Helga. De chocolade van KLAFA Chocola wordt gemaakt van cacaobonen die van een plantage in Brazilië komen. “Een echtpaar uit Brabant vertrok naar Brazilië en heeft daar een verwilderde uitgerangeerde cacaoplantage gekocht. Met behulp van de lokale bevolking is daar weer een goede cacaoplantage van gemaakt. KLAFA koopt de cacaoproducten rechtstreeks van die plantage in en maakt er vervolgens chocolade van. Het is geen fairtrade chocolade, maar wel (h)eerlijke chocolade, zoals Jan Klaver het zelf noemt. Er blijft niks aan de strijkstok hangen, daar heeft de lokale bevolking profijt van en dat vinden wij belangrijk”, licht Helga toe.

Handwerk

Kwamen Helga en Sieuwke de eerste paar keren met een paar doosjes chocoladerepen terug van de fabriek, inmiddels halen ze hele kofferbakken vol op. De repen worden aan de keukentafel vervolgens omwikkeld met een Frou & Frou wikkel. De vrouwen staan op beurzen en markten, leveren op bestelling en hebben inmiddels ook een aantal verkooppunten waar hun repen te koop zijn. In Heerenveen is dat bij De Koffieplantage. “Het is allemaal handwerk wat we doen. Toen we in het begin een bestelling van twintig repen kregen, dachten we: ‘We hebben het druk’. Maar nu hebben we soms bestellingen van 200 stuks. Als we het niet redden, kunnen we een aantal Frouvriendinnen inschakelen die ons willen helpen”, zegt Sieuwke.

Teksten

“De inspiratie van de teksten op de wikkels krijgen we door in gesprek met mensen te gaan en de situaties die we meemaken. Het kladblokje in mijn telefoon staat vol met teksten”, aldus Sieuwke. “Ik krijg ook inspiratie als ik stofzuig, als mijn hoofd leeg is”, vult Helga aan. De dames hebben teksten voor allerlei situaties. Teksten om iemand te bedanken, maar ook teksten die dienen als grapje. Lang niet elke tekst wordt voor een situatie gebruikt zoals de dames die voor ogen hadden. Een tekst als ‘Iets niet hebben kan soms ook fijn zijn’ is volgens Sieuwke en Helga zo’n tekst die op verschillende manieren geïnterpreteerd wordt.  

Reep zegt het

“Wat ons doel eigenlijk ook is, is dat mensen via een van onze repen iets tegen iemand kunnen zeggen wat ze eigen niet direct durven of kunnen zeggen tegen iemand. En we merken dat dat ook gebeurt”, aldus Sieuwke. De dames stonden laatst op een Ladiesnight waar de klandizie niet heel bijzonder was en waren in gesprek toen er een vrouw bij hun kraam kwam staan en overvallen werd door een tekst die ze las. “Ik keek die vrouw aan en ze trok helemaal weg. Het enige wat ik toen hoefde te zeggen was: ‘Die komt binnen hè’. ‘Ja’, zei ze. Toen zei ik tegen Sieuwke: ‘Het maakt helemaal niet uit wat we vanavond wel of niet verkocht hebben. We moesten er op dit moment zijn voor die mevrouw’. Dat maakt ons werk fantastisch. Heel bijzonder is dat”, aldus Helga. Zo maken Helga en Sieuwke tal van situaties mee. Ook van mensen die in eerste instantie koppig zeggen dat ze niet van chocolade houden, maar later toch een reep kopen omdat die toch wel indruk op hen had gemaakt, maar dat in eerste instantie niet toe wilden laten.

Mensen helpen

Elke dag is voor de vrouwen een uitdaging. Helga: “De uitdaging is om nog meer mensen blij te maken en om onszelf nog meer te ontwikkelen. Er is niet een grote uitdaging waar we naartoe willen werken, het zijn iedere dag weer opnieuw kleine uitdaginkjes waar we mee te maken krijgen en waar we iets mee doen. Met de grootste uitdaging zijn wij elke dag bezig: mensen helpen met onze teksten.” “Iedere keer komt er weer iets op ons pad wat ons uitdaagt en waar we iets mee kunnen en iets mee gaan doen. We blijven wikkelen en onszelf ontwikkelen”, aldus Sieuwke.

Uniek product

Mensen vragen weleens of de vrouwen de productie uit handen gaan geven als ze straks heel groot worden, maar daar komt niets van in. Sieuwke en Helga: “We weten zelf hoe we de wikkels willen hebben en hoe we dat gaan doen. Als je dat uit handen geeft, wordt het meer een productielijn en dat is Frou & Frou niet. Er is geen wikkel gelijk en geen touwtje is gelijk geknoopt. Het is een uniek product.”

Mieke van Veen


Auteur

Redactie