Saar aan Huis wint Business Voice Heerenveen 

Heerenveen

De derde editie van de Business Voice Heerenveen is gewonnen door Willeke Philips en haar bedrijf Saar aan Huis. Dit is een organisatie in particuliere mantelzorg.

 De jury had bewondering voor haar aanpak. ,,Een bevlogen onderneemster met een echte ,drive’,’’ oordeelde het panel eensgezind. Phillips kreeg tevens de publieksprijs. 
Er was echter nog een andere onderscheiding te vergeven. Zo ging de stimuleringsprijs van de Rabobank naar Evert Wilstra. Met zijn bedrijf SprintWolf ontwikkelt hij naar eigen zeggen ,,laagdrempelige en betaalbare design sprints voor ondernemers.’’ 

Posthuis

De uitreiking vond plaats in het Heerenveense Posthuis. De presentatie was in handen van scheidend Posthuisdirecteur Gerard Wolters en Annemiek Mintjes van Mintjes & Co Communicatie.

Ook nu was de insteek weer dat deelname alleen mogelijk was voor ondernemers ,,die actief zijn in de regio Heerenveen, (bijna) zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, maximaal 5 jaar actief zijn, een groei-ambitie en een coachvraag hebben of behoefte hebben aan een klankbord.’’ 

De deelnemers hadden onder professionele begeleiding van specialisten voorbereid op de verkiezing. Ze presenteerden zich op de finaleavond met een kort verkooppraatje om interesse te krijgen van een van de coaches. Die zaten met de rug naar de deelnemers en net als bij the Voice of Holland draaiden zij hun stoel als ze ,geraakt waren’ tijdens de twee minuten durende ,pitch’ van een deelnemer. 

Met verve

De acht deelnemers presenteerden zich met verve in het Posthuis. De variatie was groot. Alice Groen en Deborah Boomsma vormen samen  het team Fotofamkes en richten zich op bruidsfotografie. Battlehouse Heerenveen staat onder leiding van Eddy Hoekstra en ontwikkelt spelletjes. Evert Wilstra biedt zoals gezegd ondersteuning aan starters en Jelle Klaver en Fimme Marra zijn bezig om  onder de naam Satys-Fact voor bedrijven enquête formulieren te ontwikkelen die ,leuk zijn om in te vullen’’ waardoor de respons voor een bedrijf op een vragenlijst veel groter wordt. Of zoals ze zelf zeiden: ,,we willen het feedbackproces van organisaties verbeteren door feedback geven snel, toegankelijk en leuk te maken.’’


Jeltje Minnesma is eigenares van MinneSmaRT Coaching. Ze  begeleidt studenten ,,naar hun passie en missie door middel van een speciale training,’’ zo betoogde vol vuur in het Posthuis. Marjon van der Werf heeft een passie, liet ze weten. Ze is als kindercoach en vanaf 1979  werkzaam in het onderwijs. ,,Daar heb ik ontdekt dat mijn passie vooral bij het coachen van kinderen ligt,’’ verklapte  ze aan haar gehoor.  
Samantha Haitsma is eigenaresse van Friesland Schrijft.  Als schrijver en schrijfdocent helpt ze aspirant-schrijvers om hun verhalen en gedachten op papier te zetten. De gloedvolle promotiepraatjes voor deze niet alledaagse bedrijfjes leverde in alle gevallen een coach op, maar uiteindelijk zou Willeke Philips met de hoogste eer gaan strijken. 


De hoofdprijs bestond naast ondersteuning van een coach ook uit een door Hanneke Peereboom uit Nieuwehorne gemaakt kuntswerk. Eerdere winnaars waren Janco Heida van de Streekboer en Annemarie Schotsman van Let’s play Bridezilla.
Coaches dit jaar waren Jelmer Hornstra, personeels-/bedrijfsadviseur bij MTH accountants, Bart Voorintholt directeur bedrijven bij Rabobank Heerenveen – Zuidoost Friesland, Hilda de Haan, account-director bij Crossmedia Communicatie Groep, Martin Beljon, coach bij en eigenaar van Het Tiende Huis, Marjan Soepboer, ondernemerscoach bij Ynbusiness, en Thom de Ruiter, directeur Econvert Climate & Energy.


Initiatiefnemers van Business Voice Heerenveen zijn Annemieke Mintjes, eigenaresse van Mintjes & Co Communicatie, en Ingmar Bouma, werkzaam als MKB-adviseur bij MTH accountants. 

Advies

Scheidend wethouder Coby van der Laan gaf de deelnemers nog een belangrijke boodschap mee: ,,Kritiek is gratis advies. En daar kun je je voordeel mee doen,’’ betoogde ze. 


Harry de Jong 
 


Auteur

harry.de.jong