De Uitdaging: “Dat om hulp vragen gewoon wordt”

Heerenveen

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Willeke Philips, vestigingsmanager van Saar aan Huis in Heerenveen en omstreken.

Saar aan Huis is een landelijke organisatie voor particuliere aanvullende zorg bij mensen thuis. Door het hele land zitten zo’n 25 vestigingen van Saar aan Huis. Oprichtster Sabine Blom van Assendelft was op zoek naar iemand die een vestiging kon opzetten in Friesland en kwam bij Willeke Philips (47) uit. Willeke heeft een achtergrond van werving en selectie en heeft affiniteit met mantelzorg omdat ze jarenlang met haar man mantelzorger is geweest voor hun zieke zoon Tom die in 2011 overleed. Ook heeft zij gewerkt in de ouderenzorg. Dat bleek de ideale combinatie voor de functie. Januari dit jaar ging ze als zelfstandige ondernemer voor Saar aan Huis aan de slag. “Het leek me een hele mooie uitdaging. Ik was op zoek naar iets waarin ik iets kon doen met die ervaringen die we hadden opgedaan met Tom”, zegt Willeke Philips.

Juffrouw Saartje

Mensen die behoefte aan extra zorg hebben, kunnen zelf contact opnemen met Saar aan Huis. Voor een bedrag van 23 euro per uur kunnen zij dan een zogenaamde Saar inzetten om bijvoorbeeld boodschappen te doen, samen eropuit te gaan of om mee naar het ziekenhuis te gaan. “En waarom de naam Saar aan Huis? Saar verwijst naar juffrouw Saartje die voorkwam in de televisieserie Swiebertje. Saar was de huishoudster van de burgemeester en aan haar kon je alles overlaten, ze regelde alles. Ze stond altijd klaar met een beetje aandacht en was een hartelijk iemand.” De Saars die voor Saar aan Huis aan de slag gaan, zijn over het algemeen mensen van 45 jaar en ouder met levenservaring, regelmatig ook met zorgervaring en hebben affiniteit met mantelzorg.

Aanvullend

“Mijn rol als vestigingsmanager houdt in dat ik de bemiddelaar ben. Ik zorg voor de contacten met de cliënten, de contacten met de Saars en ik zorg dat de juiste Saar bij de juiste cliënt komt. Als cliënt krijg je een Saar die bij jou of je situatie past.” Een Saar kan op verschillende manieren worden ingezet. Als het bijvoorbeeld belangrijk is dat een vader regelmatig bezoek krijgt, maar de kinderen te ver weg wonen, dan kan de Saar de mantelzorg met hen delen door ook een of twee middagen per week langs te komen. “Maar een Saar kan ook bij iemand langsgaan om te gaan fietsen met iemand, kleine huishoudelijke klusjes te verrichten of om een spelletje te doen. De Saar beweegt mee met iemand. Als de vraag eerst ‘a’ is, dan hoeft die niet altijd ‘a’ te blijven. Die kan ook ‘b’ worden. Wij zijn aanvullend op bijvoorbeeld de thuiszorg en leveren zorg op maat.”

Gebruikmaken van hulp

Naast het bezoeken van toekomstige cliënten, intakegesprekken met Saars en een stukje administratie, onderhoudt Willeke ook contacten met andere professionals. Met thuiszorgorganisaties, huisartsenpraktijken, gemeentes, ziekenhuizen bespreekt ze wat Saar aan Huis doet of zij ergens tegenaan lopen en of Saar aan Huis daarbij kan helpen. “En ik ruim een deel van mijn tijd in om ervoor te zorgen dat het gebruikelijker gaat worden dat mensen meer standaard gebruik gaan maken van een dienst als Saar aan Huis voor persoonlijk contact en het toevoegen van kleur aan je leven. Dat is ook mijn uitdaging.”

Hulp inschakelen

“Als mensen met z’n tweeën zijn en jouw man of vrouw is ziek, dan wil de partner graag alles zelf doen. Die kan dat ook heel goed, die groeit daar in mee, alleen het moment dat je zegt: ‘Ik schakel hulp in’, dat stel je vaak uit. Toen wij de mantelzorg hadden voor Tom, Tom was eerst gezond, met vier jaar bleek hij ziek te zijn en hij ging in rap tempo achteruit, toen zei iemand tegen ons: ‘Schakel op tijd hulp in’. Dat hebben we toen gelijk gedaan. Om tijd te maken voor onszelf en voor ontspanning. Daarmee konden we die balans beter houden en hadden we meer energie om die mantelzorg vol te houden. Daardoor hebben we ook nog mooie herinneringen kunnen maken en dan gaat die periode niet helemaal verloren met alleen maar te focussen op die zorg.”

Kracht

Als het gaat om iemand die zijn of haar partner is verloren en nu niet meer de uitstapjes maakt die hij of zij vroeger wel deed met een partner, dan zegt Willeke: “Wat zou het mooi zijn als op termijn steeds meer mensen bijvoorbeeld tijdelijk de hulp van een Saar inschakelen om samen naar een museum te gaan. Daardoor komt iemand weer meer in zijn kracht te staan en gaat hij of zij ook zelf weer dingen ondernemen. Dat is de meerwaarde van een Saar. Ik zie het als een en-en-verhaal.” Om hier meer aandacht voor te vragen, heeft Willeke meegedaan aan de Business Voice Heerenveen. En die won ze ook. Met coach Hilda de Haan van communicatiebureau CMCG gaat ze binnenkort sparren over hoe ze het vragen om hulp vanzelfsprekender kan maken.

Tom

Het leuke aan haar werk vindt Willeke dat ze er kan zijn voor een ander op een manier die bij diegene past, dat ze met kleine dingen het verschil kan maken en dat ze heel uiteenlopende mensen ontmoet. “En ik kan iets doen waarmee ik het leven van onze zoon nog meer waarde kan geven. Hij is er nu zeven jaar niet meer en als ik ergens ben en iemand heeft te maken met verlies of met iets anders met een bepaalde ziekte, dan kan ik zonder dat ik daar iets over hoef te zeggen, iets bijdragen. Toms verhaal neem ik daarmee indirect mee.”

Mieke van Veen


Auteur

Redactie