Het stilste vioolwerk ooit en andere wereldpremières op Oranjewoud Festival

Oranjewoud

Van het fluisterwerk MUTED tot muziek waarvoor het publiek te water moet; nieuwe noten spelen een belangrijke rol tijdens de culturele-hoofdstadeditie van Oranjewoud Festival. Het evenement telt dit jaar onder meer zeven premières en verschillende proefprojecten.

Voor MUTED zocht componist Louis Andriessen de grens van het hoorbare op met als resultaat het stilste stuk ooit gecomponeerd voor soloviool.

Geschreven voor de avontuurlijke violiste Monica Germino ontstond dit werk door een intensieve samenwerking met David Lang, Julia Wolfe en Michael Gordon. De vier componisten creëerden ieder vier fragmenten, die door een van de anderen werden voltooid en door Andriessen tot één geheel samengesmolten.

Uitgangspunt was de enorme verzameling dempers die Germino bezit. Behalve op haar eigen Ceruti-viool speelt zij ook op een zeldzame frame-viool en een speciaal door Marcel Wanders en Bas Maas ontworpen fluisterviool. MUTED gaat op 8 juni in wereldpremière tijdens Oranjewoud Festival waarna een tournee volgt langs diverse grote Nederlandse concertzalen, Vancouver, New York en Huddersfield.

Bijzondere instrumenten
Een andere wereldpremière betreft de compositie Future Perfect voor orkest die Vanessa Lann schreef in opdracht van het festival dat tijdens het openingsconcert op 1 juni zal worden uitgevoerd door het Noord Nederlands Orkest onder leiding van Benjamin Levy.

Het nieuwe muziek-theatrale werk Koerikoeloem van Miranda Driessen naar het gelijknamige gedicht van Tjitske Jansen wordt op 2 juni voor het eerst uitgevoerd. Het werk kent een bijzondere instrumentatie met acht windharpen, zangers, een blokfluittrio en een Japanse sho. Prikkel is een nieuw multidisciplinair werk van de jonge componist Tijn Wybenga. Centraal daarbij staat een installatie van het Berlijnse kunstenaarsduo Marco Canevacci en Yena Young, bestaande uit enorme kunststof bubbels. De voorstelling gaat op 9 juni in première op het festival.

Muziek onder water
Bij wijze van proef onderzoekt Aart Strootman de akoestische kenmerken van water in Floating waarbij publiek met speciale helmen drijft in een klein zwembad met de oren in het water.

In Chanting Forest blinddoekt Diederik Rijpstra het publiek om die vervolgens tussen koorleden te laten dwalen in een poging de visuele overprikkeling van de huidige tijd te neutraliseren. Andere premières betreffen een splinternieuwe enscenering van de opera La voix humaine van Françis Poulenc door scenograaf Chris Koolmees ( 7 juni), Tinteltijd door schrijfster Joke van Leeuwen met o.a. Noa Wildschut (3 juni) en Tongen van de Friese schrijver Nyk de Vries (2 juni).

Oranjewoud Festival vindt plaats van 1 t/m 10 juni en vormt dit jaar het klassieke hoofdprogramma van Leeuwarden-Friesland Culturele Hoofdstad van Europa 2018.


Auteur

harry.de.jong