Museum Belvédère wint eerste uitreiking Agnes van den Brandeler-prijs

ORANJEWOUD

Museum Belvédère is winnaar geworden van de eerste Agnes van den Brandeler-prijs voor middelgrote musea. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 50.000 euro.

Museum Belvédère won de prijs vanwege een projectvoorstel over kunstenaar Olphaert den Otter (1955). Samen met het Stedelijk Museum Schiedam en het Dordrechts Museum was het museum uit Oranjewoud door de jury op basis van een shortlist uitgenodigd om een projectvoorstel in te dienen. Het bedrag dat is gekoppeld aan de prijs wordt besteed aan tentoonstelling over Den Otter. Die vindt plaats in het najaar van 2020.

De jury noemde het voorstel van Museum Belvédère ,,een prachtige opmaat voor de traditie die de Agnes van den Brandeler Stichting met deze jaarlijkse prijs voor middelgrote musea wil vestigen.”

Han Steenbruggen, directeur Museum Belvédère: ,,Voor musea als het onze is het vaak niet eenvoudig ambitieuze projecten adequaat over het voetlicht te brengen. De Agnes van den Brandeler Stichting stelt ons nu in staat een uiterst relevant oeuvre van een levende Nederlandse kunstenaar de volle aandacht te geven die het verdient.”

Over de prijs

De Agnes van den Brandeler-prijs is een dit jaar ingestelde, jaarlijkse prijs voor middelgrote musea. Aan de prijs is een bedrag van 50.000 euro verbonden, bedoeld voor een project waarin een kunstenaar (geboren voor 1978) die ten onrechte weinig aandacht heeft gehad uitgebreid wordt belicht.

De prijs is eveneens bedoeld om middelgrote musea financieel een extra steun in de rug te geven en een alternatief te bieden voor blockbusters.

Jonkvrouwe Agnes van den Brandeler (1918-2002) was een Nederlandse kunstenaar. Zeer tegen de zin van (vooral) haar vader besloot zij na de afronding van haar gymnasiumtijd naar de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag te gaan.

Na de oorlog reisde zij tussen 1947 en 1972 naar Frankrijk, Spanje, Griekenland en Italië. In haar onderhoud voorzag ze door te schilderen, te tekenen en lessen te geven. Tijdens haar reizen maakte zij kennis met het impressionisme, expressionisme en constructivisme en experimenteerde met alle stijlen. Vooral het expressionisme trok haar.

Van den Brandeler exposeerde regelmatig, maar brak nooit serieus door. De door haarzelf en haar man opgerichte Agnes van den Brandeler Stichting draagt zorg voor haar artistieke nalatenschap en moet de herinnering aan haar levend houden.

Tentoonstelling naamgever

Over de naamgever zelf wordt vanaf decemebr een tentoonstelling gegeven bij Pulchri Studio in Den Haag.

Steenbruggen: „Daar gaan wij als Museum Belvédère met zijn alleen naar toe. De prijs zelf wordt overigens niet gevierd. Het geld besteden wij zoals gezegd aan de tentoonstelling over Olphaert den Otter. Als die is te zien, kan het publiek het feest met ons meevieren.”