RECENSIE | Attitudes: ‘Een houding in de tijd, de kunst van het moment’

HEERENVEEN - Jurjen K. van der Hoek schreef een recensie over de voorstelling Attitudes die te zien is in Melklokaal.

Hieronder de tekst.

Attitudes is schilderen zoals kunst hoort te zijn. Beelden zonder compromis, nauwelijks ergens aan verbonden. Zo kan ik als toeschouwer losgaan in het beeld, uitleven met mijn zien en beleving, aan de haal met dit werk zonder referentie. Het is alles abstract, zowel in afbeelding als wel de benadering van het moment. Het moment waarin deze kunst staat. De houding in de tijd. Geen realistische weergave van die tel in wat later de geschiedenis is, dat wat was. Maar wel een rationalistische reproductie van de emotie bij dat ogenblik. De ontroering van in dat ene moment zijn. Het beroeren van die enkele gebeurtenis.

Peter Geerts zet zijn basis vast langs wiskundige lijnen om grip te krijgen op de situatie. Met losse brede verfstreken overschildert hij die opgelegde begrenzing, maar niet zo dat dit houvast verdwijnt. Het vierkant is een verdwijnpunt in een nevelige omgeving. Maar er is geen omgeving, het is een niets – een schijfje tijd. Het is een plat perspectief waarin ik eenvoudig kan verdwijnen. Gezogen in de non-figuratie. In het niks, nul, nada. De gedachten uitgezet en de blik op oneindig.

Hoe ver kan de kunstenaar zijn werk vereenvoudigen om op de rand van iets en niets te balanceren zonder in een diep dal te eindigen. Vastgelopen in de beelding. Een evenwicht te realiseren op de grens van het zichtbare en het voelbare, de realiteit en de abstractie. Jan Wattjes weet daar een antwoord op. Hij geeft die in zijn werk. Ik vermoed slechts een enkele gewolkte kleur bij hem te zien, maar niets is dan weer minder waar. De onderschildering in dwarse tinten warmt de zichtbare kleur. Aan de randen van de doeken is de kleurenwaaier te herkennen. Om de spanning te verhogen wordt een deel van het werk met tape afgeplakt. Om deze strook na beschildering eraf te ritsen. Er rest wat op een beschadiging in het beeld lijkt. Eigenaardig in het eigenzinnige.

Het stramien van ruitjesdoek kan voor Henrik Kröner zomaar eens verlammend werken, maar doet dat niet. Alle vakjes hebben in kleur een arcering of worden om en om getint. Zo ontstaat in dit monnikenwerk, vooral van afstand gezien, een bepaald levendige figuratie. Een spel waarvan je het grote geheel moet kennen. Maar Kröner breekt los uit deze zichzelf opgelegde hokjesgeest. Het stramien blijft, maar dat patroon wordt doorbroken om het doek normaal als canvas te kunnen gebruiken. Een wild spel van vlakken, dwarrelende vegen en krullende lijnen doet een jungle in de achtertuin vermoeden. Er is de associatie van blaadjes en takjes, golfjes van water. Deze figuratie zweeft los in een ruimte en kent geen begrenzing.

In het werk van Coen Vunderink kan ik mezelf dompelen. Zwemmen in de abstracte figuratie. Puike plekken om mijn gemoed op te frissen. Mijn ziel en zaligheid glijdt van mijn schouders, ik duw de takken opzij en laaf me aan al het goede. Er is niet altijd iets van een gesprek met en in dit werk, omdat donkere kleuren de compositie plat slaan en in zichzelf laat opsluiten. Maar de kunst komt uit deze depressie los, de lucht klaart op en in ‘Perfect Swim 04’ is het prettig toeven.

Op de verdieping van melklokaal, ROOM, geeft Akmar zich bloot. Aan een door de jaren opgebouwde verzameling verpakkingen kent men deze mens. Een dagboek van de consument. Een commerciële plek om op te biechten wat een persoon zoal tot zich neemt in de tijd dat deze hier is. Dat realiseer ik me bij het zien van zoveel omhulsels. Want ook is deze installatie een verbruiksbijbel, daar de kunstenaar iedere verpakking heeft uitgevouwen in de vorm van een kruis. Deze zijn langs de tegelwanden gehangen. Het maakt van de ruimte een plaats van devotie. Het grondplan van de dozen en doosjes is aan de binnenzijde met bladgoud gekleurd. Deze vormen bedekken de grond en voeren naar de grijze achterwand. Stil volgen mijn ogen die weg. Een stemmig Gregoriaans gezang ontbreekt nog.

Groepstentoonstelling Attitudes, werk van Peter Geerts, Jan Wattjes, Henrik Kröner en Coen Vunderink in melklokaal - voor hedendaagse kunst, Heremaweg 20-1, Heerenveen. Op zolder de installatie Commercial Crosses van Akmar. Tot en met 7 april.

Zie ook weblog KUNST-stukjes: jurjenkvanderhoek.tumblr.com.

(Tekst Jurjen K. van der Hoek)