‘Vraag een willekeurige gemiddelde Nederlander of hij of zij voldoende groente en fruit eet. Deze persoon zal ja zeggen’

HEERENVEEN - Gerrie Alma en Liset Bosma, werkzaam als diëtist bij Meriant, schrijven maandelijks voor de Heerenveense Courant een artikel met betrekking tot voedsel en gezondheid. Ditmaal gaan zij in op het eten van voldoende groente en fruit.

Vraag een willekeurige gemiddelde Nederlander of hij of zij voldoende groente en fruit eet. Deze persoon zal ja zeggen. Echter wordt dit vaak overschat. Zeventig procent denkt voldoende groente en fruit te eten, terwijl in werkelijkheid slechts veertig procent de aanbevolen hoeveelheden haalt. Hoeveel schept u ’s avonds op?

De schijf van vijf adviseert mensen tussen 51 tot 79 jaar ongeveer 250 gram groenten te eten. Dat zijn zo’n vijf tot zes opscheplepels. Dat klinkt als best veel en dat is natuurlijk ook een bord vol. Gelukkig hoeven we dat niet alles in één keer tot ons te nemen. Overdag is er voldoende ruimte om de inname te verhogen.

Lunch

Bij de lunch kan al begonnen worden met groenten eten. Dat kan op verschillende manieren, zo kan aan de boterham met kaas ook groenten worden toegevoegd, zoals: sla, tomaat, komkommer, reepjes paprika, geraspte wortel, radijs, avocado en ga zo maar door. Dit zorgt ook voor wat variatie en kleur bij de lunch.

Verder kan groente ook in een omelet worden verwerkt of kan een groentespread of humus worden gegeten. Bij de tussendoortjes kan er ook gekozen worden voor groenten, ook wel bekend met de vier uur middagdip. Dan kan ook gekozen worden voor snoeptomaten, paprika, worteltjes of andere groenten.

Waarom groente en fruit?

Het eten van groente en fruit zorgt voor veel vezels, vitaminen en mineralen. Vezels zijn belangrijk voor de stoelgang, dat dit gemakkelijker gaat. Het soort voedingsvezels dat in groenten en fruit zit zorgt er ook voor overtollig cholesterol wat zich in de darm bevindt wordt afgevoerd en dit maakt de kans op hart- en vaatziekten kleiner

Groenten en fruit bevat veel kalium (kalium is een mineraal), kalium is de tegenstander van natrium. Natrium zorgt ervoor dat de bloeddruk omhoog gaat en kalium zorgt er juist voor dat de bloeddruk verlaagt wordt.

Door alle vitamines, vezels en mineralen die je door fruit en groenten binnenkrijgt verlaag je het risico op coronaire hartziekten en beroerte, darmkanker, diabetes en longkanker.