Verbetering spoorknooppunt Zwolle goed voor Noord-Nederland

Regio - Ger Koopmans, voormalig lid van de Tweede Kamer voor het CDA gaf donderdagmiddag samen met andere bestuurders het startschot waarmee symbolisch de bouw van de dive-under voor de spoorverdubbeling bij Herfte startte.

Verder waren als bestuurders aanwezig Bert Boerman (gedeputeerde Overijssel), Henk Brink (gedeputeerde van Drenthe), Johannes Kramer (gedeputeerde van Fryslan), Fleur Gräper (voorzitter samenwerkingsverband Noord Nederland), Dorothé Wennekendonk (regiodirecteur ProRail), Joost van der Bijl (regiodirectie NS) en Freek Bos (ROVER). Gastheer van deze feestelijke start was Allart Maijers, projectmanager bij ProRail.

Bij Herfte bouwt ProRail aan een nieuwe dive-under en spooruitbreiding van station Zwolle naar Herfte. Samen met deze en alle investeringen van Spoorplan Noord-Nederland neemt de bereikbaarheid van en naar de Randstad toe en verbeteren we de aansluitingen in de stedendriehoek Leeuwarden-Groningen-Zwolle.

Hoe meer treinverkeer tegelijk spoorknooppunt Zwolle kan binnenkomen en tegelijk kan vertrekken, hoe beter de aansluitingen worden. Daarom bouwt ProRail aan een verdubbeling van twee naar vier sporen richting Meppel en verandert de splitsing bij Herfte in een dive-under zodat treinen uit verschillende richtingen elkaar niet meer hinderen. 

Het is een gigantische operatie levert heel veel voordeel op voor reizigers. Treinen uit de richting Meppel (Groningen en Leeuwarden) kunnen in de toekomst tegelijk met treinverkeer van en naar Emmen binnenkomen en vertrekken. De corridor naar Meppel zal daardoor toenemen in betrouwbaarheid en capaciteit. Verbindingen van en naar de verschillende richtingen sluiten beter op elkaar aan en de verbinding met de Randstad versnelt.