De Verdieping met Neline Ravesloot: ‘Leuk om te matchen met het kunstwerk’

HEERENVEEN - In De Verdieping gaat Jurjen K. van der Hoek met zijn gesprekspartner de diepte in. Zo beschrijft hij de achtergrond van wat hem of haar bezig houdt in zijn of haar leven en werk, passie en hobby. Ditmaal: influencer Neline Ravesloot uit Heerenveen.

,,Vroeger had mijn moeder papier en potlood klaar liggen. Wanneer ik dan uit school kwam kon ik lekker gaan tekenen. Dat was als kind mijn uitlaatklep.”

Neline Ravesloot tekent nog wel, maar vindt zichzelf niet goed genoeg er professioneel iets mee te doen. Ze koos een opleiding waarbij het gaat over de creatieve sector. Daarin wordt gekeken naar de kunstwereld. Neline is trendwatcher en influencer. Zij is een bedrijvige millenial die anderen probeert te interesseren in kunst.

,,Ik heb belangstelling voor mensen en interesseer me in cultuur en samenleving. De beeldende kunst brengt de wereld in kaart. Kunstenaars reageren op wat er in de geschiedenis gebeurt. Ze lopen op de tijd vooruit en worden als outsiders vaak niet begrepen. Pas later begrijpt men de kunst en is het opeens eigentijds. Maar in hun tijd zijn de mensen er nog niet aan toe.”

Artofmuseum

Ravesloot heeft een Instagram account (artofmuseum) waarop ze haar kunstliefde exposeert. Ze laat zich fotograferen in de tentoonstelling die ze bezoekt. Niet als bezoeker die naar de kunst kijkt, maar als deelnemer in, bij en aan het kunstobject. Van het kunstwerk maakt ze haar eigen creatie door zich te kleden in de stijl van de compositie. Daarmee heeft ze naar eigen zeggen een nieuwe kunstvorm ontdekt.

,,Er zijn mensen die dat oppervlakkig vinden. Het gaat mij niet om de kunst, zeggen ze. Maar om het bijpassende jurkje met het kunstwerk als accessoire, als achtergrond. Maar in mijn caption, het bijschrift van de foto op instagram, geef ik informatie over de bezochte tentoonstelling en de kunstwerken. Zo probeer ik mensen te interesseren en voer eigenlijk een stukje pr voor de musea.”

‘Verpretparking’

Kan het zijn dat de mensen die dat matching niets vinden nog niet toe zijn aan deze kunstvorm? Dat Ravesloot vooruit loopt op de massa, en met haar vele anderen op instagram. Dat ze echt wel een kunstenaar is die een eigen creatie maakt op een bestaand kunstwerk. Een extra dimensie in de kunst met gebruikmaking van de nieuwe media. Dat is echt 2019.

,,Ik denk dat de tegenstanders bang zijn voor een ‘verpretparking’ van de museumwereld. Waarbij het alleen maar draait om het mooie plaatje en niet om de kunst zelf. De kunst wordt juist meer persoonlijk wanneer je er iemand bij zet, vind ik. Het museum heeft vaak een te hoge drempel, ik verlaag deze om mensen te stimuleren er vooral naartoe te gaan want er gebeuren daar zoveel mooie dingen. Ik vind het leuk om me te kleden naar de tentoonstelling die ik bezoek, in de stijl van de getoonde kunst of een enkel kunstwerk. Ik creëer een nieuw kunstwerk eigenlijk. Fotografie interesseert me ook. Hierin komt dat prachtig samen.”

Een selfie zegt Ravesloot niet te maken. Ze bezoekt musea met haar moeder of met vriendinnen, die ze dan vraagt om een foto te maken van haar performance.

Een levend kunstwerk dat voor even onderdeel is van het schilderij of de installatie. Het is er een kort moment. Wanneer Ravesloot doorloopt is het weg en heeft ze alleen de foto nog.

(Tekst Jurjen K. van der Hoek)