‘Behalve Nienke is er niemand die mij vertelt wat ik moet doen’

HEERENVEEN - Samen met haar man Michel van Doorn runt Nienke de Boer uit Heerenveen sinds tien jaar vanNienke sieraden. Ondertussen zijn er vestigingen in Gouda en Heerenveen. Per 1 juni opent ook een vestiging aan de Oosterdijk in het centrum van Sneek.

Het echtpaar deelt niet alleen thuis lief en leed. Ook werken zij samen bij vanNienke sieraden. Goudsmid Nienke de Boer is eigenaresse van de winkels. Terwijl Michel van Doorn al het werk op de achtergrond verricht, zodat zijn vrouw zich puur op haar vak kan richten. ,,Ik heb het reuze naar mijn zin. Er is niemand die mij vertelt wat ik moet doen, behalve Nienke”, zegt Van Doorn met een glimlach.

De wegen van Van Doorn en De Boer kruisten elkaar bij toeval. In de tijd dat de nu 47-jarige Van Doorn chauffeur en reisleider was op een touringcar, zat De Boer samen met haar zus bij hem in de bus tijdens een meerdaagse reis naar Berlijn. In de Duitse hoofdstad raakten beiden op een gegeven moment met elkaar in gesprek.

,,Het bleek dat zij goudsmid was. Dat vond ik wel interessant, omdat een oom van mij tijdens zijn leven ook goudsmid was. Na de reis naar Berlijn belde Nienke mij vervolgens op. Ze zei: ‘Jij hebt mij Berlijn laten zien, nu laat ik jou Gouda zien’. Ik ben vervolgens nooit meer weggegaan.”

Horeca

Van huis uit heeft Van Doorn zelf een totaal andere achtergrond. Zijn ouders runden de horecazaak De Uitspanning waar hij ook werkte, maar die helaas afbrandde, in het Twentse Diepenheim. Daarin zat voorheen het legendarische hotel Roelofsen, onder andere bekend van de ijsjes die menigeen er haalde en de speeltuin die er bij zat.

Van Doorn: ,,Voor Nienke had ik een totaal ander leven. Ik begon in de horeca bij restaurant Kaatje van de Sluis in Blokzijl. Ik begon er als leerling en ging weg op niveau van sous chef. Dat is na de functie van chef-kok de hoogste functie in de keuken. Vervolgens was ik na een periode chef-kok te zijn geweest van Hotel Restaurant de Uitkijk in Hellendoorn eigenaar van restaurant De Dinkel in De Lutte en heb ik daarna gewerkt als assistent hotelmanager bij Van der Valk De Cantharel in Apeldoorn. Van daaruit ben ik samen met de chef-kok van een andere Van der Valk vestiging een inkoopbedrijf voor de horeca begonnen.”

Noodlottig ongeval

Alles leek Van Doorn en zijn zakenpartner, met wie hij ook zeer goed bevriend was geraakt, voor de wind te gaan. Totdat op een ochtend de telefoon ging.

,,Ik kreeg te horen dat hij om het leven was gekomen bij een eenzijdig ongeval. Ik heb vervolgens een half jaar niets gedaan. Op een gegeven moment pik je van lieverlee het werk weer op. Ik kon uren schrijven bij een taxibedrijf. Daar hadden ze ook grote touringcars. Daarop chauffeur zijn leek mij ook wel wat. Ik wilde dat gewoon kunnen eigenlijk.”

Nadat hij binnen drie maanden zijn groot rijbewijs had, begon Van Doorn in het weekend met vervoer van kinderen die op stap waren geweest. ,,Net toen ik binnen een jaar weer alles op de rit had, deden privé-omstandigheden ertoe besluiten om overal de stekker uit te halen. Ik zag het als een kans om helemaal opnieuw te kunnen beginnen.”

Het leidde er vervolgens toe dat van Doorn met de touringcar heel Europa doorkruiste met langere meerdaagse reizen als chauffeur/reisleider.

Marathon Athene

De beslissing om te gaan reizen leidde er uiteindelijk toe dat de wegen van Michel van Doorn en Nienke de Boer zich kruisten. Op het moment dat beiden elkaar ontmoetten, had Van Doorn zelf net een marathon in Athene gelopen.

,,Hardlopen is een fijne manier van ontspannen en het houdt mij fit voor de winter voor als de Tocht der Tochten er toch nog een keer mag komen. Want dan sta ik aan de start in Leeuwarden.”

De marathon was voor Van Doorn ook een manier om de periode die achter hem lag af te sluiten.

,,Een jaar later heb ik diezelfde marathon weer gelopen. Nienke is destijds meegegaan. In het oude Olympisch stadion waar de finish is, heb ik haar vervolgens ten huwelijk gevraagd. Ondertussen zijn we niet alleen getrouwd, maar hebben we ook een dochter van bijna vier jaar.”

Stap naar Heerenveen

Zelf ging Van Doorn in die tijd steeds meer voor het bedrijf van zijn vrouw doen.

,,Dat werd op een gegeven moment zoveel, dat ik met mijn eigen werk ben gestopt. Ik richt mij sindsdien op de zeg maar randzaken, zodat Nienke puur haar vak als goudsmid kan uitoefenen.”

Twee jaar geleden volgde vervolgens de stap naar een vestiging in Heerenveen, de geboorteplaats van De Boer.

„Toen we een keer in Heerenveen waren, liepen we langs het pand aan de Vleesmarkt waar we nu zitten. Het bleek dat er altijd een juwelier in had gezeten. We hebben toen de eigenaar gebeld en kregen een aanbod waar we geen nee tegen konden zeggen. Voor Nienke betekende het ‘terug op het oude nest’ en voor ons gezin een mooie woonomgeving.”

Stille wens

Langzamerhand kwam ook de stille wens om een vanNienke te openen in Sneek. In tegenstelling tot de vestigingen in Heerenveen en Gouda waar naast de collecties en directe verkoop veel werk op verzoek wordt gemaakt en eveneens nabewerking plaatsvindt, komt in Sneek de nadruk op het eigen collectiewerk te liggen en gaat de winkel zich richten op toerisme. Het collectiewerk zelf is daarnaast sinds langere tijd al te koop via Bol.com.

De opening van de vestiging in Sneek wordt overigens niet groots gevierd. Datzelfde geldt voor het 10-jarig bestaan dat vanNienke onlangs kende. In Gouda, waar het begon, zijn klanten daarbij uitgenodigd voor een borrel. Daarnaast staat er nu een tien, verwijzend naar het jubileum, in het logo in de nieuwsbrieven die vanNienke verstuurd.

Vertrouwen

Van Doorn: ,,De wereld waarin wij werken is er eentje waarin je het vertrouwen moet verdienen. Vandaar dat wij niet groots uitpakken. Dat vertrouwen is iets waar Nienke in de afgelopen jaren keihard voor gewerkt heeft. Met als resultaat drie prachtige vestigingen. Ik ben blij dat ik daar deel van mag uitmaken en met een glimlach een steentje kan bijdragen.”

Van Doorn: ,,Als klanten bij ons binnenkomen, is de standaardgroet: ‘Welkom’. Veel mensen reageren meteen met een glimlach. Wellicht omdat ze niet gewend zijn om zo nadrukkelijk welkom te worden geheten. Voor ons is het van groot belang een goed en vertrouwd gevoel te creëren. We leggen dan ook graag uit wat wij voor de klant kunnen betekenen en wat wij allemaal doen. Hoe druk het ook is en hoeveel opdrachten er ook liggen, iedereen is altijd welkom.”

(Tekst Jitze Hooghiemstra)