Meriant-diëtisten Gerrie Alma en Liset Bosma: ‘Beweging is goed voor iedereen’

HEERENVEEN - Gerrie Alma en Liset Bosma, werkzaam als diëtist bij Meriant schrijven maandelijks voor de Heerenveense Courant een artikel met betrekking tot voedsel en gezondheid. Ditmaal gaan zij in op ‘beweging: goed voor iedereen’.

Hoeveel moeten wij als volwassen, kinderen of ouderen bewegen. Dat is ten minste tweeënhalf uur matig intensief bewegen per week. Kinderen dagelijks minstens een uur.

Het gaat bij volwassen niet alleen om conditie zoals: wandelen, fietsen, hardlopen of zwemmen. Maar ook om de spier- en botversterkingsactiviteiten, dan heb je het over krachttraining en voor ouderen ook balansoefeningen.

Nut

Waarom is bewegen zo belangrijk? Beweging verlaagd het risico op hart- en vaatziekten, diabetes, overgewicht en depressieve symptomen. Verder hangt regelmatig beweging samen met een lager risico op borst –en darmkanker en vroegtijdig overlijden.

Voor ouderen verlaagt beweging daarnaast het risico op botbreuken en verbetert het de spierkracht en loopsnelheid. Tevens zorgt regelmatig bewegen bij 65-plussers voor een lager risico op lichamelijk beperkingen, vallen, cognitieve achteruitgang en dementie.

Bij kinderen verlaagt bewegen eveneens het risico op depressieve symptomen, verbetert het

de insulinegevoeligheid en botkwaliteit en heeft het kind minder kans op overgewicht of obesitas.

Hoe meer te bewegen

Alle beweging die iemand meer doet, is al winst. Denk hierbij ook aan de kleine dingen zoals:

- Neem de trap in plaats van de lift;

- Doe boodschappen op de fiets of breng de kinderen op de fiets naar school;

- Maak tijdens het werk een lunchwandeling of ga tuinieren

- Begin met wandelen of fietsen. Deze vormen van beweging zijn gemakkelijk in te passen in je dagelijks leven en zijn prima voor de gezondheid;

- Wil je sporten? Kies iets wat je leuk vindt en kijk niet naar hoeveel calorieën je ermee verbrandt. Volg eens een proefles.

(Tekst Gerrie Alma en Liset Bosma)