Heerenvener Sybren Wubs technisch manager bij WK-deelnemer Solar Team Twente

HEERENVEEN - De 24-jarige Sybren Wubs uit Heerenveen doet met het Solar Team Twente mee aan de Bridgestone World Solar Challenge. Dat is de meest prestigieuze race met zonneauto’s die elke twee jaar plaatsvindt in Australië.

Samen met achttien medestudenten van de Universiteit Twente en de Saxion Hogeschool vertrekt hij op 3 september naar Australië. De race zelf start op 13 oktober in Darwin en eindigt op 20 oktober 3021 kilometer verderop in Adelaide. De snelste auto’s doen er vijf dagen over en komen al op 18 oktober aan.

In totaal doen achtenveertig teams mee, afkomstig uit ongeveer vijfentwintig landen. Namens Nederland doet meervoudig en regerend wereldkampioen Delft mee, evenals het Team Eindhoven en - voor het eerst - studenten uit Groningen. Dat team betreft een samenwerking tussen hogescholen en universiteiten.

De route voert de deelnemers van het noorden dwars door de snikhete outback naar het noorden zuiden van Australië. Na de start in Darwin zijn er op negen plaatsen onderweg ‘control stops’.

Daar kunnen de volgwagens worden bijgetankt en kan van bestuurder, in totaal telt het team vier coureurs, worden gewisseld bij de zonneauto’s. Ook mogen routinecontroles aan de wagens worden verricht en mogen de auto’s worden bijgeladen, door alle zonnepanelen extra goed op de zon af te stemmen. Voor dat alles hebben de teams exact een half uur.

Extreem licht

De zonneauto’s zelf zijn extreem licht. Zo woog de auto vand e Universiteit van Twente bij de vorige editie 143 kilo en had deze een accu van twintig kilo. De massa van dit jaar is nog niet bekend.

Daarnaast moet de bestuurder tachtig kilo wegen. Als deze lichter is, moet er ballast mee, zodat het gewicht van de bestuurder uitkomt op tachtig kilo.

Binnen de voorschriften proberen de teams de auto’s zo optimaal mogelijk af te stemmen, om als eerste over de finish te kunnen komen. De Nuna 3 van Delft deed dat in 2005 dermate goed, dat het met een tijd van 29 uur en 11 minuten nog steeds het parcoursrecord in handen heeft.

Testen

Voordat de race van start gaat, wordt eerst volop getest met de zonneauto’s. Dat geldt ook voor het Solar Team Twente, waarvan Wubs technisch manager is. Het team zelf is sinds juni 2018 bij elkaar.

,,Daar ging een strenge selectie aan vooraf”, zegt Wubs. ,,Eerst moest je een brief sturen, daarna volgde een motivatiegesprek, moest je een case doen, moest je een online intelligentietest doen en werd onder andere je persoonlijkheid getest. Als je vervolgens hoort dat je lid van het team mag zijn, is dat voor iedereen een enorme ontlading.”

De studenten die in het team zitten zijn anderhalf jaar vrijgesteld van hun studie. Zowel Saxion, als de Universiteit Twente heeft de mogelijkheid om compensatie te geven. Dan wel financieel, dan wel met studiepunten.

Tegenover de studievertraging staat wel, zo beaamt ook Wubs, de schat aan ervaring die wordt opgedaan richting het latere werkende leven.

‘Mooi langdurig project’

Dat de voormalige scholier van het Bornego College in het Solar Team zit, noemt hij zelf zeer bijzonder.

,,In het eerste jaar al zag ik een poster hangen van het Solar Team. Het leek mij het meest gave om daar lid van te mogen zijn. Niet alleen omdat het, in tegenstelling tot onze reguliere opleidingstrajecten van vaak tien weken, een mooi lang traject is. Maar ook omdat ik al langer geïnteresseerd ben in motorsport”, zegt Wubs, die ondertussen in zijn vijfde studiejaar zit.

,,Tijdens mijn opleiding merkte ik bovendien dat ik goed ben in het bewaren van overzicht en het bijhouden van de planning. Dat geeft mij veel energie. Dat alles samen was voor mij de reden om aan te geven dat ik graag technisch manager wilde worden van het team.”

Functie in Australië

In Australië heeft Wubs de leiding als de auto stilstaat. Dat noemt hij een logisch en onmisbaar vervolg van zijn huidige functie. Daarnaast blijft de Heerenvener technisch manager van het team.

„Vanaf het moment dat de auto stopt met rijden zoals na een test, bij een controlstop, het kampement of bij een ongeplande stop is de auto mijn verantwoordelijkheid. Welke reparaties moeten er gedaan worden? Wie gaat dat doen? Wat is het tijdsframe en wat zijn de beschikbare middelen? Dat soort vragen zal ik moeten beantwoorden.”

Winnen

Wubs heeft ondertussen vertrouwen in een mooie prestatie in Australië. Zelf denkt hij ook dat het Solar Team Twente een van de kanshebbers is.

„Het is zeker het doel om te winnen en dat zou ook fantastisch zijn. De beste prestatie van Twente was de tweede plek op vier minuten achter Delft. In 2017 werd onze universiteit vijfde. Mensen zeggen wel eens: ‘Als je voor Delft eindigt, win je’. Natuurlijk is er competitie. Maar alle teams staan op hele goede voet met elkaar. Als we elkaar ergens mee kunnen helpen, doen we dat.”

(Tekst Jitze Hooghiemstra)